Εχουν περάσει αρκετά χρόνια από την προβολή του «Beverly Hills» και του «Dawson's Creek» και οι νεανικές σειρές που σημείωσαν επιτυχία τη δεκαετία του '90 (και στην Ελλάδα) σήμερα μοιάζουν παρωχημένες, χωρίς ενδιαφέρον για τον σύγχρονο θεατή. Το έχουμε δει και άλλες φορές: συχνά το τηλεοπτικό προϊόν έχει ημερομηνία λήξης, στερείται της διαχρονικότητας που έχουν πολλές κινηματογραφικές ταινίες. Αν και τα τελευταία χρόνια τα πράγματα έχουν αλλάξει και τα κινηματογραφικών, πλέον, προδιαγραφών σίριαλ θα έχουν άλλη, πιο σημαντική θέση στην πινακοθήκη της παγκόσμιας ψυχαγωγίας από εκείνη που είχαν οι παλαιότερες παραγωγές.
Τρία από αυτά, σίριαλ που στοχεύουν κυρίως στο νεανικό κοινό, με ήρωες εφήβους, ξεχώρισαν τους τελευταίους μήνες. Τα «Riverdale», «13 reasons why» και «Degrassi: Next Class», όλα παραγωγής του Netlfix (της συνδρομητικής πλατφόρμας που εκπέμπει πλέον και στην Ελλάδα διαθέτοντας πολλές από τις παραγωγές της και με ελληνικούς υπότιτλους), έρχονται ως νέες εκδοχές των νεανικών σειρών, ενός είδους που πάντα είχε ξεχωριστή θέση στην τηλεοπτική ψυχαγωγία.
Νεανικές σειρές με ήρωες της νέας εποχής: εφήβους που πιο εύκολα κάνουν σεξ παρά φλερτάρουν, που περνάνε από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση με ταχύτητα που τρομάζει και που δίνουν με τον δικό τους τρόπο τους δικούς τους αγώνες, διεκδικούν έναν κόσμο χωρίς ρατσισμό, ομοφοβία, διακρίσεις. Και τα τρία σίριαλ σημείωσαν επιτυχία και τα τρία ανανεώθηκαν με νέους κύκλους.
«Riverdale»
Πίσω από την περιποιημένη βιτρίνα κρύβεται ένας κόσμος σκοτεινός, γεμάτος μυστικά και κινδύνους. Σε αυτό το περιβάλλον καλούνται να μεγαλώσουν οι ήρωές μας, ο κοκκινομάλλης Αρτσι Αντριους και οι φίλες του, η ερωτευμένη μαζί του Μπέτι και η κάποτε ζάπλουτη τώρα ξεπεσμένη - χρεοκοπημένη νεοϋορκέζα Βερόνικα, ανακαλύπτοντας σε κάθε βήμα προς την ενηλικίωσή τους όλα τα φοβερά και τρομερά που τους έχουν κρύψει και εξακολουθούν να τους κρύβουν οι δικοί τους.
Στο «Riverdale» ακόμα και η πιο αθώα μαμά δεν είναι αυτό ακριβώς που φαίνεται: Εχει και έναν άλλο χαρακτήρα, έχει και μια άλλη ζωή που πιθανώς κανένας δεν γνωρίζει ως τη στιγμή που για τον έναν ή για τον άλλον λόγο θα αποκαλυφθεί. Και έτσι, από αποκάλυψη σε αποκάλυψη, από έρωτα σε έρωτα αλλά και από κίνδυνο σε κίνδυνο, η αρχικά πληκτική καθημερινότητα της πόλης αποκαλύπτεται ως ένας πόλεμος μίσους και συμφερόντων με διαρκώς κλιμακούμενο σασπένς.
Σαπουνόπερα και θρίλερ, ρομάντζο και περιπέτεια μυστηρίου, το αριστοτεχνικά κινηματογραφημένο και υψηλής αισθητικής «Riverdale» είναι μια ιστορία για την ενηλικίωση σε έναν κόσμο παράδοξο, όπου τα παιδιά συμπεριφέρονται σαν ενήλικοι αλλά και όπου οι ενήλικοι είναι ενίοτε πιο προοδευτικοί από τα παιδιά τους. Σε έναν κόσμο που έχει κάτι από «Δυναστεία», κάτι από «Γουόλτονς» και κάτι από τις ταινίες του Ντέιβιντ Λιντς και του Τζον Κάρπεντερ. Ο πρώτος κύκλος περιλάμβανε 13 επεισόδια. Ο δεύτερος κύκλος θα κάνει πρεμιέρα στις 11 Οκτωβρίου 2017.
«13 reasons why»
«Αυτό που φοβόμουν περισσότερο ήταν ότι θα έγραφα ένα βιβλίο που κανείς δεν θα ήθελε να διαβάσει γιατί θα ήταν φοβερά καταθλιπτικό. Εφόσον δεν υπήρχε τρόπος να παρακάμψω τη σοβαρότητα των ζητημάτων (ούτε και ήθελα να το κάνω), έγραψα σαν να έγραφα ένα βιβλίο μυστηρίου, με την ελπίδα ότι αυτό θα γοήτευε τους αναγνώστες αρκετά ώστε να το διαβάσουν μέχρι τέλους». Αυτά σημειώνει ο Τζέι Ασερ σχετικά με το βιβλίο του «Δεκατρία γιατί» (όπως είναι ο ελληνικός τίτλος του «Thirteen reason why» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη). Οι φόβοι του δεν επαληθεύτηκαν, το εφηβικό θρίλερ του έγινε μπεστ σέλερ, παρέμεινε για 57 εβδομάδες στη λίστα των ευπώλητων βιβλίων των «New York Times», κέρδισε πολλά βραβεία και μεταφέρθηκε με τρόπο υποδειγματικό στην τηλεόραση από τον Μπράιαν Γιόρκεϊ.
Το «13 reasons why» που αποτέλεσε μια από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις της εφετινής τηλεοπτικής μυθοπλασίας ανέβηκε στην πλατφόρμα του Netflix στα τέλη του περασμένου Μαρτίου και αποτελούνταν από δεκατρία ωριαία επεισόδια. Η μεγάλη επιτυχία οδήγησε στην ανανέωσή του. Ο δεύτερος κύκλος θα παιχτεί μέσα στο 2018. Οπως το βιβλίο, έτσι και η σειρά ασχολείται με το σχολικό (αλλά και το εξωσχολικό) μπούλινγκ και τις δραματικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει αυτό. Κεντρικοί ήρωες, ένας χαρισματικός, συνεσταλμένος και αρκετά δυσλειτουργικός έφηβος, ο Κλέι, και μια χαριτωμένη αλλά μελαγχολική και μάλλον δυστυχισμένη συμμαθήτριά του, η Χάνα. Η πρώτη, όταν ξεκινά η σειρά είναι νεκρή. Εχει αυτοκτονήσει. Ο Κλέι λίγο μετά τον ανεξήγητο για το περιβάλλον της/του θάνατό της θα λάβει ένα πακέτο με κασέτες μέσα στις οποίες η Χάνα αποκαλύπτει (αργά, βασανιστικά και για τον ήρωά μας και για τον τηλεθεατή) τους δεκατρείς λόγους αλλά και τους ανθρώπους που την έσπρωξαν στον θάνατο. Εδώ η πορεία προς την ενηλικίωση παρουσιάζεται ως ένας Γολγοθάς που θα οδηγήσει (και διά της σταυρώσεως ορισμένων) στην ωριμότητα, στην αυτογνωσία, στην κατανόηση της ζωής. Ψυχαγωγική τηλεόραση με πολύ δυνατά μηνύματα. Και μια άρτια παραγωγή.
«Degrassi: Next Class»
Την περασμένη Τετάρτη (7 Ιουλίου) ο τέταρτος κύκλος του «Degrassi: Next Class» βγήκε στον αέρα. Αποτελείται από δέκα επεισόδια και συνεχίζει μια ιστορία που έχει ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν, από το 1979, στην καναδική τηλεόραση. Εκεί πρωτοπαρουσιάστηκαν οι περιπέτειες των μαθητών του κολεγίου Ντεγκράσι, για να περάσουν στη συνέχεια από το καναδικό CBC στη διαδικτυακή πλατφόρμα του Netflix.
Η σειρά δεν διαθέτει την υψηλή εικαστικότητα του «Riverdale», ούτε την ευαίσθητη, σχεδόν ποιητική ματιά, του «13 reasons why». Είναι μια καλοστημένη εφηβική σαπουνόπερα νέας εποχής, με τις υπερβολές, τις ακρότητες και ενίοτε τον σουρεαλισμό που χαρακτηρίζει τις σαπουνόπερες, η οποία παρακολουθείται ευχάριστα. Την ίδια στιγμή, ακόμα και αν αυτό γίνεται με τρόπο σχεδόν αφελή, οι παραγωγοί του «Degrassi: Next Class» κάνουν, με αφορμή τις περιπέτειες των ηρώων τους, ενδιαφέροντα σχόλια πάνω στον ρατσισμό, στο AIDS, στην ομοφοβία, στο μπούλινγκ, στην κατάθλιψη, στα ναρκωτικά και σε άλλες πληγές της σύγχρονης κοινωνίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου