Πέρα από την έναρξη του καλοκαιριού, ο Ιούνιος σηματοδοτεί, εδώ και μερικές δεκαετίες και κάτι άλλο, πολύ μεγαλύτερο: την υπερηφάνεια, τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη, σε όλα τα επίπεδα. Είναι ένας μήνας γιορτής αλλά και αφύπνισης ενάντια στην ομοφοβία, που έχει τις «ρίζες» του πίσω στο 1969 και στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Τον Ιούνιο εκείνης της χρονιάς, βαριά οπλισμένοι άνδρες των ειδικών δυνάμεων εισέβαλαν στο gay bar Stonewall Inn και προχώρησαν σε συλλήψεις με αφορμή την παράνομη πώληση αλκοόλ.
Εκείνη την εποχή τέτοιου είδους επιδρομές αλλά και η γενικότερη παρενόχληση ομοφυλόφιλων ήταν κάτι το συνηθισμένο, όμως τη μέρα αυτή τα πράγματα κύλησαν κάπως διαφορετικά: Ο κόσμος που βρισκόταν έξω από το μπαρ εξαγριώθηκε και επιτέθηκε στα αστυνομικά οχήματα με πέτρες, μπουκάλια, προχωρώντας σε συγκρούσεις που συνεχίστηκαν τις επόμενες ημέρες και νύχτες. Ακολούθησαν εκτεταμένες διαμαρτυρίες, η δημιουργία του «Gay Απελευθερωτικού Μετώπου», και πολλών ακόμα οργανώσεων για τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων σε όλες τις ΗΠΑ. Με τα χρόνια, η ημέρα του περιστατικού στο Stonewall Inn (28η Ιουνίου) καθιερώθηκε ως Ημέρα Ομοφυλοφιλικής Υπερηφάνειας (Gay Pride Day), ενώ σε όλον τον κόσμο ο Ιούνιος γιορτάζεται με εκδηλώσεις αυτού του χαρακτήρα. Φυσικά, οι εκδηλώσεις του Pride δεν «αγκαλιάστηκαν» από το ευρύ κοινό εξαρχής. Αντιθέτως, δέχθηκαν πολλή κριτική, ενώ ακόμα και σήμερα πολλοί είναι αυτοί που αμφισβητούν το σκοπό και το λόγο ύπαρξής τους.
Το Pride συναντά το επιχειρείν και την τεχνολογία
Η διαφορά είναι όμως ότι σήμερα, 52 χρόνια μετά, η μεγάλη πλειοψηφία του κόσμου πιστεύει και μεταδίδει το μήνυμα του Pride, ενώ ακόμα και μεγάλα ονόματα της πολιτικής αλλά και των επιχειρήσεων, πρωτοστατούν στον εορτασμό της Ομοφυλοφιλικής Υπερηφάνειας. Ειδικά ο τεχνολογικός τομέας, αν και πρέπει να παραδεχθούμε ότι έχει πολλά βήματα να κάνει για να φτάσει την πραγματική ισότητα, είναι από τους τομείς που έχει αναγνωρίσει την αξία και την αναγκαιότητα της συμπεριληπτικής κουλτούρας και έχει κάνει σημαντικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Microsoft, η οποία από το 1989 έχει εισάγει τον σεξουαλικό προσανατολισμό στην πολιτική της κατά των διακρίσεων, ενώ σε μια πρωτοπόρα κίνησε το 1993 άρχισε να προσφέρει επιπλέον παροχές στους εργαζόμενους ιδίου φύλου που προχωρούσαν σε σύμφωνο συμβίωσης. Η εταιρεία στάθηκε υπέρ των γάμων μεταξύ ομοφυλόφιλων πριν ακόμα νομιμοποιηθούν στις ΗΠΑ και σήμερα συνεχίζει να διεκδικεί τα δικαιώματα της κοινότητας. Μόνο το 2020, η Microsoft δώρισε περισσότερα από 2 εκατ. δολάρια σε οργανώσεις που υποστηρίζουν αυτό το σκοπό. Σε αντίστοιχους οργανισμούς επενδύει σταθερά και η IBM, η οποία επίσης ενθαρρύνει την LGBTQ+ κοινότητα και αναδεικνύει μάλιστα στην ιστοσελίδα της παραδείγματα Queer υπαλλήλων της που «δείχνουν» το δρόμο της ισότητας, αλλά και η Apple. Η τελευταία, έχοντας μάλιστα γκέι CEO, έχει θέσει ως στόχο να γιορτάζει την ισότητα και την «υπερηφάνεια» όλο το χρόνο και όχι μόνο τον μήνα του Pride.
Πέρα από το Logo
Ειδικά τα τελευταία χρόνια, συνηθίζεται – και το βλέπουμε και στην Ελλάδα – πολλές εταιρείες να αλλάζουν το λογότυπό τους τον Ιούνιο, «βάφοντάς» το στα χρώματα του ουράνιου τόξου. Η κίνηση αυτή γίνεται σαν μια ανοιχτή εκδήλωση υποστήριξης και συνήθως επικροτείται καθώς η υποστήριξη δεν θεωρείται ακόμα και σήμερα καθόλου δεδομένη. Υπάρχουν ωστόσο και αυτοί που μιλούν για «παραπλάνηση», για «επιφανειακή υποστήριξη» και ζητούν περισσότερες πράξεις από τον εταιρικό κόσμο. Η αλήθεια μάλλον βρίσκεται κάπου στη μέση. Η αλλαγή του λογότυπου, ή οποιαδήποτε άλλη συμβολική κίνηση υποστήριξης της κοινότητας δεν είναι επιφανειακή αλλά δεν είναι από μόνη της αρκετή – πρέπει να συνοδεύεται από κατάλληλα διαμορφωμένη πολιτική και εταιρική κουλτούρα. Φυσικά, δεν έχουν τη δυνατότητα όλες οι εταιρείες να κάνουν τις δωρεές που κάνει η Microsoft ή η Apple, όμως υπάρχουν πολλά ακόμα που μπορούν να κάνουν τη διαφορά: προσλήψεις με αξιοκρατικά κριτήρια, αξιολόγηση χωρίς προκαταλήψεις, δίκαιες προαγωγές και παροχές είναι μόνο μερικά από αυτά. Όπως θα επιβεβαιώσει κάθε εταιρεία που πραγματικά πιστεύει στις ίσες ευκαιρίες, το πραγματικό μήνυμα του Pride είναι πέρα από ένα logo. Επίσης, είναι πέρα από ισολογισμούς, τζίρους, και budget καθώς ακόμα και μια εταιρεία τριών ατόμων μπορεί να είναι πρότυπο σε αυτό το θέμα (ή και όχι).
Τι λένε οι ελληνικές tech επιχειρήσεις;
Θέλοντας να ξεφύγουμε από το τι γίνεται στο εξωτερικό και να εστιάσουμε στην ελληνική επιχειρηματικότητα, μιλήσαμε με τρεις από τις μεγαλύτερες και πιο ανερχόμενες τεχνολογικές εταιρείες και startups που δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας και τις ρωτήσαμε πώς αντιλαμβάνονται την έννοια της διαφορετικότητας και τι κάνουν οι ίδιες για να την υποστηρίξουν.
Δείτε τι απάντησαν:
Θεόδωρος Κατσίκης, Principal Director, I&D Lead, Accenture
Η πανδημία άλλαξε άρδην τον τρόπο που ζούμε και εργαζόμαστε, επηρεάζοντας παράλληλα αρνητικά την κοινωνία σε θέματα ισότητας, διαφορετικότητας και συμπερίληψης. Οι έρευνές μας δείχνουν ότι η ισότητα είναι ένας ισχυρός πολλαπλασιαστής της καινοτομίας και της ανάπτυξης. Προάγει τη δημιουργικότητα και εμπνέει την αίσθηση του ανήκειν. Συνεπώς, πέρα από την ηθική διάσταση της ισότητας και το αναφαίρετο δικαίωμα όλων προς αυτήν, υπογραμμίζουμε τη σημασία της σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο.
Για το λόγο αυτό και εμείς ως εταιρεία υποστηρίζουμε ενεργά όλους τους πυλώνες του Inclusion & Diversity και δεσμευόμαστε για την ανάπτυξη μιας κουλτούρας ισότητας, όπου οι άνθρωποί μας μπορούν να ξεδιπλώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο. Έχουμε αναπτύξει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση όπου με ισχυρή θέληση και ηγεσία, απλές και κατανοητές δράσεις δημιουργούμε ένα εργασιακό περιβάλλον στο οποίο όλοι οι εργαζόμενοί μας -ανεξάρτητα από το φύλο, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την ηλικία, την εθνότητα, τη θρησκεία κλπ- αντιμετωπίζονται δίκαια και με σεβασμό, έχουν ισότιμη πρόσβαση σε ευκαιρίες και πόρους, συμβάλλοντας στην επιτυχία του οργανισμού.
Εμπνευσμένοι από τον εταιρικό μας σκοπό «to deliver on the promise of technology and human ingenuity», αντιλαμβανόμαστε την τεχνολογία ως προϋπόθεση αλλά και ως εργαλείο ενίσχυσης της ισότητας. Επομένως, παρέχοντας πρόσβαση στην τεχνολογία, εφοδιάζοντας διαρκώς τους ανθρώπους μας αλλά και το ευρύτερο οικοσύστημα με τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες και αξιοποιώντας την τεχνολογία για την υποστήριξη των πυλώνων του I&D (ενδεικτικά non-binary voice assistants, ειδικά chatbots για την ενίσχυση της Ψυχικής υγείας κ.ά.) συμπαρασύρουμε θετικά την κοινωνία σε ένα μέλλον χωρίς αποκλεισμούς.
Γιώργος Τσαρούχας, CEO & Co-founder, Dialectica
Για εμάς, στην Dialectica, η διαφορετικότητα, με όποια μορφή και να εκφράζεται, δεν είναι μια αόριστη έννοια αλλά μέρος της καθημερινότητάς μας. Το πελατολόγιο μας αλλά και το δίκτυο των συνεργατών μας είναι αρκετά ποικιλόμορφο αντιπροσωπεύοντας διαφορετικές χώρες, κουλτούρες, θρησκείες, σεξουαλικές προτιμήσεις και ηλικίες μεταξύ άλλων. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην ομάδα που έχουμε χτίσει τόσο στα γραφεία μας στην Αθήνα όσο και στο εξωτερικό.
Επειδή όμως γνωρίζουμε πως το ταξίδι αυτό δεν σταματάει ποτέ, όπως επίσης και πόσο σημαντικό είναι να προσπαθούμε συνεχώς να γινόμαστε καλύτεροι, πρώτα για την ίδια την ομάδα μας και στη συνέχεια για τους πελάτες μας και τις τοπικές κοινωνίες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε, είμαστε σε διαδικασία δημιουργίας μια ειδικής επιτροπής επί του θέματος. Σκοπός της “Diversity, Inclusion & Equity” επιτροπής – όπως θα την ονομάσουμε – είναι η περαιτέρω ενθάρρυνση της διαφορετικότητας μέσα στον οργανισμό, η προώθηση σχετικών εταιρικών πολιτικών και πλαισίων αλλά και η εκπαίδευση και η ενημέρωση των εργαζομένων μας σε θέματα ισότητας, διαφορετικότητας και κοινωνικής ενσωμάτωσης. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατα ιδρύσαμε και δύο νέες ομάδες εργαζομένων σχετικά με την ενδυνάμωση των γυναικών και της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας. Αξίζει να σημειωθεί πως οι ομάδες αυτές θα ηγούνται από τους ίδιους τους εργαζομένους και μέλη των αντίστοιχων κοινοτήτων. Εμείς, σαν εταιρεία, θα είμαστε εκεί να τους στηρίζουμε και προπάντων να τους ακούμε.
Προσωπικά δεσμεύομαι πως η καλλιέργεια ενός περιβάλλοντος εργασίας όπου όλοι οι εργαζόμενοί μας θα νιώθουν ασφαλείς και άνετοι να είναι ο καλύτερος και πιο δημιουργικός τους εαυτός θα συνεχίσει να είναι βασική προτεραιότητα τόσο δική μου όσο και των υπολοίπων ηγετών της εταιρείας.
Δημήτρης Ψαλτούλης, VP of People, Blueground
Στην Blueground η διαφορετικότητα βρίσκεται στο επίκεντρο του τρόπου σκέψης και λειτουργίας μας και είμαστε περήφανοι για αυτό. Δεν θα γινόταν άλλωστε κι αλλιώς. Οι πελάτες μας είναι μοναδικοί και προέρχονται από όλες τις εθνότητες, τα φύλα, τις ηλικίες, τις καταγωγές, κτλ. Το ίδιο ισχύει και για εμάς, τους ανθρώπους της Blueground. Είμαστε μια εταιρεία με πάνω από 15 εθνικότητες, μεγάλη ποικιλία χαρακτηριστικών, και επομένως η διαφορετικότητα βρίσκεται βαθιά ριζωμένη στο DNA μας.
Στην Blueground γνωρίζουμε ότι η συνύπαρξη διαφορετικών ανθρώπων οδηγεί σε ουσιαστικότερες συζητήσεις, πιο καινοτόμες ιδέες και καλύτερες αποφάσεις. Έτσι έχουμε δεσμευτεί να είμαστε ένας εργοδότης που προσφέρει Ίσες Ευκαιρίες Απασχόλησης (Equal Employment Opportunity Employer) και υιοθετούμε καλές πρακτικές προς αυτή την κατεύθυνση. Το φύλο, ο γενετήσιος προσανατολισμός, η αναπηρία, η ηλικία, η φυλή, η εθνοτική καταγωγή, η εθνική προέλευση και η θρησκεία ή οι πεποιθήσεις δεν αποτελούν κριτήριο πρόσληψης. Το σημαντικό για εμάς είναι οι άνθρωποι που μας πλαισιώνουν να συμμερίζονται τις αξίες μας και θέλουν να εξελιχθούν μαζί μας.
Για να πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, έχουμε θέσει μια σειρά μετρήσιμων στόχων που παρακολουθούμε συστηματικά. Ένας από τους δείκτες που παρακολουθούμε για παράδειγμα είναι η αναλογία προσλήψεων ανδρών / γυναικών και είμαστε περήφανοι που πετυχαίνουμε ισορροπημένες νέες προσλήψεις σε όλα τα επίπεδα.
Επιπλέον, υποστηρίζουμε ενεργά οργανισμούς που έχουν τις ίδιες αξίες με εμάς, όπως το NAACP και το κίνημα Black Lives Matter που διεκδικούν ίσα δικαιώματα για Αμερικανούς Αφρικανικής καταγωγής στις ΗΠΑ, στους οποίους έχουμε προσφέρει δωρεάν διαμονή στα διαμερίσματά μας. Στην Ελλάδα έχουμε επανειλημμένα δωρίσει έπιπλα στο Safe Place International που υποστηρίζει LGBTQ+ κοινότητες μεταναστών με πρωτοβουλία ενός Καναδού συναδέλφου του γραφείου μας της Αθήνας.
Τέλος, έχουμε καθιερώσει ένα εξαμηνιαίο ενδοεταιρικό newsletter που ενημερώνει τους ανθρώπους μας για την πρόοδο που κάνουμε σε θέματα ισόρροπης εκπροσώπησης και ένταξης (D&I). Θεωρούμε λοιπόν ότι έχουμε κάνει μια καλή αρχή και σκοπεύουμε να κάνουμε περισσότερα πράγματα στο μέλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου