Εδώ και 23 χρόνια ο Σεπτέμβρης έχει μεταβληθεί σε αγαπημένο μήνα των αθηναίων σινεφίλ και ο καλύτερος λόγος για να παρακαλάμε να τελειώσει πιο γρήγορα το καλοκαίρι. Μπορείτε να μας πείτε μαζοχιστές αλλά δεν φταίμε εμείς για τα παραπάνω. Ρίξτε το φταίξιμο στις «Νύχτες Πρεμιέρας».
Όπως κάθε χρόνο, με σθένος και ενθουσιασμό οι διοργανωτές δουλεύουν απτόητοι ώστε και η φετινή διοργάνωση να είναι αντάξια της θετικής φήμης που έχει χτίσει όλα αυτά τα χρόνια. Η συνεχώς αυξανόμενη διεθνής αναγνώριση του φεστιβάλ τονίστηκε και φέτος, καθώς ο κορυφαίος ταξιδιωτικός οδηγός «National Geographic» συμπεριέλαβε τις «Νύχτες Πρεμιέρας» στα φθινοπωρινά must για τους τουρίστες που θα επισκεφτούν την Αθήνα αυτή την εποχή.
Οι 23ες Νύχτες Πρεμιέρας της Αθήνας θα ακολουθήσουν την παραδοσιακή συνταγή επιτυχίας. Για 12 μέρες η πόλη μεταμορφώνεται σε ζωντανό κινηματογραφικό πλατό, με τις γνωστές αίθουσες Ιντεάλ, Δαναό 1 και Δαναό 2, Όπερα 1 και Όπερα να πολιορκούνται από μιλιούνια σινεφίλ που θέλουν να δουν πρώτοι τις συζητημένες πρεμιέρες της χρονιάς (τα φιλμ των Μίκαελ Χάνεκε, Άκι Καουρισμάκι, Τοντ Χέινς, Αντρέι Ζβιάγκιντσεβ, Γιόακιμ Τρίερ στην πρώτη γραμμή), τα πλούσια αφιερώματα (ξεχωρίζουν εκείνα στους Τζον Χιούστον και Κλερ Ντενί, τη σημαντικότερη ίσως σκηνοθέτιδα στον κόσμο με την προβολή όλων των έργων της), μοναδικά μουσικά φιλμ και ντοκιμαντέρ, αλλά και να ζήσουν από κοντά τις αμέτρητες παράλληλες εκδηλώσεις, όπως συναυλίες, πάρτι, ειδικές προβολές και πολλές άλλες εκπλήξεις που ζωντανεύουν και δίνουν άλλο χρώμα στην πόλη.
Τα 10 άχαστα φιλμ της φετινής διοργάνωσης
1. «Να με φωνάζεις με το όνομά σου»: To νέο έργο του Λούκα Γκουαντανίνο («Είμαι ο έρωτας») δεν είναι απλώς ένα συγκινητικό ελεγειακό γκέι δράμα αλλά κι ένα φιλμ που αρχίζει να ακούγεται ως ένα από τα οσκαρικά φαβορί της χρονιάς.
2. Το «Αυτό» του Αντρέ Μουσιέτι («Mama») αποτελεί διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος του Στίβεν Κινγκ και αφορά στην περιπέτεια μιας παρέας πιτσιρικάδων από τη στιγμή που παιδιά αρχίζουν να εξαφανίζονται σε μια απομονωμένη αμερικανική κωμόπολη. Μόνο που ο αρχέγονος φόβος για τα πιτσιρίκiα έχει το πρόσωπο ενός κλόουν και το κακό για αυτά είναι πως δείχνει ανίκητος.
3. Νεονουάρ αποχρώσεις στον «Αστερισμό του Διδύμου», την ταινία του Άαρον Κατζ που συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό του φεστιβάλ του Λοκάρνο και θα προβληθεί στο τμήμα «Τα Αγαπημένα των Φεστιβάλ». Το στόρι περιστρέφεται γύρω από την προσπάθεια μιας βοηθού ανερχόμενης σταρ του Χόλιγουντ να αποδείξει την αθωότητά της σε μια υπόθεση δολοφονίας. Σέξι ατμόσφαιρα (χάρη στο θαυμάσιο πρωταγωνιστικό ζευγάρι των Λόλα Κίρκε και Ζόι Κράβιτζ, κόρης του τραγουδιστή Λένι Κράβιτζ), νουάρ ίντριγκα αλλά κι ένα εμπνευσμένο σχόλιο –ειρωνικό και πεσιμιστικό μαζί– για την απατηλή λάμψη της βιομηχανίας του θεάματος και τις βρώμικες ιστορίες που κρύβονται στα σκοτεινά καμαρίνια.
4. Από τις ταινίες που «χάζεψαν» τις φετινές Κάννες και για αρκετούς κριτικούς θεωρείται ήδη η ταινία της χρονιάς είναι ο «νέος» Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ («Η επιστροφή», «Λεβιάθαν»). Ο σημαντικότερος σύγχρονος ρώσος σκηνοθέτης –και διάδοχος του Ταρκόφσκι κατά πολλούς– με το «Χωρίς αγάπη» παρουσίασε στην Κρουαζέτ την αποσύνθεση της οικογένειας μέσα από ένα μπεργκμανικής παραβολής συμβολισμό (ένα παντρεμένο ζευγάρι που βρίσκεται στα πρόθυρα διαζυγίου και η διεκδίκηση της επιμέλειας του 12χρονου αγοριού τους, παρότι κανείς από τους γονείς δεν θέλει στην πραγματικότητα) που μεταβάλλεται σε θρίλερ και θεωρήθηκε ως ένα ατόφιο αριστούργημα και μεγάλο φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα, παρότι περιορίστηκε στο Βραβείο της Επιτροπής, ενώ το βαρύτιμο έπαθλο πήγε στο «The Square» του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ.
5. Η Βανέσα Ρεντγκρέιβ θα έρθει στην Ελλάδα για να παρουσιάσει σε ειδική προβολή στις 22 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το ντοκιμαντέρ της για την προσφυγική κρίση με τίτλο «Sea Sorrow» (Τα δεινά της θάλασσας). Το ντοκιμαντέρ καλύπτει την ιστορία των προσφύγων στην Ευρώπη από τον 20ό αιώνα μέχρι σήμερα και αποτελεί το πρώτο φιλμ που σκηνοθετεί στην πλούσια καριέρα της η σημαντική Βρετανίδα. Πρόκειται για ένα δυνατό στοχασμό και μια κραυγή αγωνίας της γνωστής για το δυναμισμό και τη μαχητικότητά της Ρεντγκρέιβ πάνω στη σύγχρονη παγκόσμια προσφυγική κρίση μέσα από τα μάτια παιδιών και την καταγραφή απόψεων διάφορων ακτιβιστών και καλλιτεχνών από τη Γαλλία, τη Βρετανία, την Ιταλία και την Ελλάδα.
6. Πριν από μερικά χρόνια τα φιλμ «Όσλο, 31 Αυγούστου» και «Reprise» του νορβηγού σκηνοθέτη Γιόακιμ Τρίερ είχαν γίνει καλτ για αρκετούς σινεφίλ, οδηγώντας το σκηνοθέτη στο πρώτο του αγγλόφωνο εγχείρημα («Ο ήχος της σιωπής») που επίσης στέφθηκε με επιτυχία. Τώρα ο Τρίερ επιστρέφει στα πάτρια εδάφη για να υπογράψει ένα τολμηρό ερωτικό θρίλερ, το «Θέλμα», που αποτέλεσε την επίσημη πρόταση της Νορβηγίας για τα επερχόμενα Όσκαρ. Πρόκειται για την ιστορία της Θέλμα που εγκαταλείπει το αυστηρών αρχών σπίτι της για σπουδές στο Όσλο. Εκεί θα ερωτευτεί μια συμφοιτήτριά της, όμως ο ενθουσιασμός και η έξαψη που για πρώτη φορά βιώνει θα επισκιαστεί από απρόσμενα υπερφυσικά γεγονότα. Όπως αναφέρει και μια διεθνής κριτική του φιλμ, η «Κάρι» του Ντε Πάλμα συναντά τις «Μέρες οργής» του Ντράγερ!
7. Άλλη μια… φανταστική γυναίκα μετά από την «Γκλόρια» του Σεμπαστιάν Λέλιο, με το χιλιανό σκηνοθέτη να… γαργαλά ξανά τα ταμπού του σεξ επιστρατεύοντας αυτή τη φορά το φλογερό ερμηνευτικό ταμπεραμέντο της Ντανιέλα Βέγκα, η οποία θα παρευρεθεί στην προβολή του Φεστιβάλ, σε έναν αλμοδοβαρικών αποχρώσεων ύμνο στη διαφορετικότητα. Αργυρή Άρκτος Σεναρίου στο Φεστιβάλ Βερολίνου για τη «Φανταστική γυναίκα», με το στόρι να περιστρέφεται γύρω από τον αιφνίδιο θάνατο του συντρόφου της Μαρίνας η οποία είναι τρανσέξουαλ και την απροθυμία της οικογένειάς του να τη συμπεριλάβει στο πένθος.
8. Το φλερτ του με ένα κορίτσι της γειτονιάς μέχρι μια σειρά από ριψοκίνδυνα ραντεβού που κανονίζει μέσω ίντερνετ με άντρες μεγαλύτερης ηλικίας, καθορίζουν την καθημερινότητα του Φράνκι που ψάχνει ακόμη να βρει τη σεξουαλική του ταυτότητα. Την ίδια ώρα αγωνίζεται να κρατήσει το μάτσο προσωπείο που επιβάλλει ο περίγυρός του. Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σάντανς για το αμερικανικό «Beach Rats» της Ελίζα Χίτμαν, που στηρίζεται στον αφτιασίδωτο ρεαλισμό και τον ακραίο ερωτισμό, ενώ ο νεαρός Χάρις Ντίκινσον δίνει μια ερμηνεία ζωής.
9. Γνωρίζοντας την αγάπη του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ Λουκά Κατσίκα για τη μουσική, τον ρώτησα ποιο φιλμ από το μουσικό τμήμα θα πρότεινε σε κάποιον θεατή να δει οπωσδήποτε. Εκείνος χωρίς περιστροφές απάντησε: «Με μεγάλη ευκολία θα σου απαντήσω το “Promised Land” του Γιουτζίν Τζαρέκι. Ένα ντοκιμαντέρ για τον Έλβις και ταυτόχρονα για ολόκληρη την Αμερική και την αμφιλεγόμενη κουλτούρα της. Καλύτερο φιλμ στο είδος του δεν έχω δει ακόμη φέτος».
10. Η «Άλλη πλευρά της ελπίδας» είναι ο τίτλος του τελευταίου φιλμ του Άκι Καουρισμάκι, που καταχειροκροτήθηκε στο Βερολίνο για την ανθρωπιά, το χιούμορ και τη λιτή σοφία του. Τα χαρακτηριστικά στοιχεία δηλαδή που ορίζουν το φιλμικό σύμπαν του αγαπημένου Φινλανδού. Πρόκειται για την ιστορία ενός πρόσφυγα από τη Συρία που ζητά άσυλο στη Φινλανδία και, περιμένοντας την υπόθεσή του να εξεταστεί, θα γίνει φίλος με έναν περιπλανώμενο πωλητή.
Info
Το 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» θα πραγματοποιηθεί από τις 20 Σεπτεμβρίου ως την 1 Οκτωβρίου 2017 στους κινηματογράφους Ιντεάλ, Δαναό 1 και Δαναό 2, Όπερα 1 και Όπερα 2, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Η COSMOTE TV, πιστή στο ετήσιο ραντεβού της με έναν από τους σημαντικότερους και πιο δημοφιλείς κινηματογραφικούς θεσμούς της χώρας, στηρίζει για 3η συνεχόμενη χρονιά ως Μεγάλος Χορηγός το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας.
Το 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» θα πραγματοποιηθεί από τις 20 Σεπτεμβρίου ως την 1 Οκτωβρίου 2017 στους κινηματογράφους Ιντεάλ, Δαναό 1 και Δαναό 2, Όπερα 1 και Όπερα 2, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Η COSMOTE TV, πιστή στο ετήσιο ραντεβού της με έναν από τους σημαντικότερους και πιο δημοφιλείς κινηματογραφικούς θεσμούς της χώρας, στηρίζει για 3η συνεχόμενη χρονιά ως Μεγάλος Χορηγός το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου