Menu

Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2015

ΟΤΑΝ Η ΤΕΧΝΗ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΑ ΤΗΝ ΟΜΟΦΟΒΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΟΣΚΑΡ

Τολμηρές ιστορίες και υποθέσεις που συζητήθηκαν φαίνεται να προτιμά και φέτος η Ακαδημία των Όσκαρ που δεν γυρνά την πλάτη σε ζητήματα που αφορούν στα δικαιώματα και στις σχέσεις των ομοφυλοφίλων. Η «πλοήγηση» στην κοσμοθεωρία των ΛΟΑΤ πραγματοποιείται με ρομαντισμό και δράμα από τη δεκαετία του 1990 μέχρι σήμερα, με τη φαντασία να «ξεθάβει» ενδιαφέρουσες ιστορίες.  

Τρανσέξουαλ και ρομαντική «Carol»

Ο βραβευμένος με Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου ηθοποιός, Έντι Ρέντμεϊν, που απέσπασε διθυραμβικά σχόλια για τη «Θεωρία των πάντων», φλερτάρει ξανά με τη μεταμόρφωση πρωταγωνιστώντας, αυτή τη φορά, στην ταινία «The Danish Girl» του Τομ Χούπερ. Τόσο οι απαιτήσεις του ρόλου όσο και το θέμα, αγγίζουν ευαίσθητες χορδές της Ακαδημίας, που αφορούν στους ΛΟΑΤ.

Το «The Danish Girl» εισδύει με μια αξιοπρόσεχτη ιστορία στη ψυχοσύνθεση των τρανσέξουαλ. Θέμα της ταινίας η Λίλι Ελμπε που γεννήθηκε αγόρι. Συγκεκριμένα, ο ζωγράφος Εϊναρ Βέγκενερ, ο οποίος στα 19 του παντρεύτηκε τη λίγο μεγαλύτερη του, επίσης καλλιτέχνη Γκέρντα, ντύνεται γυναίκα μετά από πρόταση της συζύγου του και αφότου ένα μοντέλο της δεν έχει εμφανιστεί. Το ντύσιμο αυτό όμως αποδεικνύεται τελικά καθοριστικό, αφού η μεταμόρφωση μετρά αντίστροφα. 

Έτοιμη να εισέλθει στην οσκαρική κούρσα είναι και η ταινία Carol του Τοντ Χέινς, που σήκωσε αυλαία στο Φεστιβάλ Καννών, και πρόκειται για μια καθηλωτική ιστορία, που προσεγγίζει υπό ένα διαφορετικό πρίσμα την ομοφυλοφιλία, με ρομαντισμό και δράμα. Στο πρωταγωνιστικό τιμόνι και με ερμηνείες που κλέβουν τις εντυπώσεις η προ διετίας «Θλιμμένη Τζάσμιν», Κέιτ Μπλάνσετ, και η Ρούνι Μάρα. 

Ο απαγορευμένος έρωτας φέρει τη σφραγίδα της Πατρίσια Χάισμιθ, δημιουργού του μυθιστορήματος, με το σκηνοθέτη Χέινς να «χρωματίζει» την ταινία με γλαφυρές αναπαραστάσεις και έντονα συναισθήματα. 

Ο ακτιβισμός, το μπαλέτο και το AIDS

Η Ακαδημία των Όσκαρ έχει και κατά το παρελθόν αποδείξει ότι την απασχολούν ιστορίες γύρω από τους ομοφυλόφιλους. Περίτρανη απόδειξη του γεγονότος αυτού αποτελεί ο «Μαύρος Κύκνος», το αμερικανικό ψυχολογικό θρίλερ παραγωγής 2010, σε σκηνοθεσία Ντάρεν Αρονόφσκι και με πρωταγωνίστριες τις Νάταλι Πόρτμαν και Μίλα Κούνις. Ο σκοτεινός κόσμος του μπαλέτου είναι βασικό στοιχείο του έργου, με χαρακτηριστική τη σκηνή που η Νάταλι Πόρτμαν και η Μίλα Κούνις κάνουν έρωτα. 

Γνωστή και βραβευμένη ταινία που περιστρέφεται γύρω από τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων το «Milk», παραγωγής 2008, βασισμένο στη ζωή του αμερικανού πολιτικού Χάρβεϊ Μιλκ, ακτιβιστή και πρώτου δηλωμένου ομοφυλόφιλου άνδρα που εκλέχθηκε σε δημόσιο αξίωμα στην Καλιφόρνια ως μέλος του Συμβουλίου Εποπτών του Σαν Φρανσίσκο. Η σκηνοθεσία ανήκει στον Γκας Βαν Σαντ και στο πρωταγωνιστικό «τιμόνι» βρίσκεται ο Σον Πεν.

«Τα Παιδιά Είναι Εντάξει», δραματική και πολυβραβευμένη ταινία παραγωγής 2010 σε σκηνοθεσία Λίσα Τσολοντένκο, θέτει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις. Πρωταγωνιστούν οι Ανέτ Μπένινγκ, Τζούλιαν Μουρ και Μαρκ Ράφαλο και η ιστορία περιστρέφεται γύρω από ένα ομοφυλόφιλο ζευγάρι που μεγαλώνει δύο παιδιά.

Στις αρχές του 2000 «Οι Ώρες» (2002) σε σκηνοθεσία Στίβεν Ντάλντρι, με πρωταγωνίστριες τις Μέριλ Στριπ, Τζούλιαν Μουρ και Νικόλ Κίντμαν, αφηγούνται την ιστορία τριών γυναικών, σε διαφορετικές εποχές, και η Μέριλ Στριπ συζεί με την ομοφυλόφιλη σύντροφό της. 

Η σχέση ανάμεσα στους ΛΟΑΤ και τα Όσκαρ κρατάει από τη δεκαετία του 1990. Όταν στη «Φιλαδέλφεια», την αμερικανική δραματική δικαστική ταινία παραγωγής 1993 σε σκηνοθεσία Τζόναθαν Ντέμι, τέθηκε ανοιχτά το θέμα του AIDS, της ομοφυλοφιλίας και της ομοφοβίας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου