Εκείνη είναι καθηγήτρια χορού. Εκείνος διερμηνέας νοηματικής. Οταν εκείνη ξεκινήσει μαθήματα χορού σε μια ομάδα κωφάλαλων οι δρόμοι τους θα συναντηθούν. Το βλέμμα τού ενός πέφτει στο βλέμμα του άλλου, γνωρίζονται, περνούν χρόνο μαζί. Η χημεία μεταξύ τους είναι εμφανής. Οταν, όμως, η Ελενα προσπαθήσει να φιλήσει τον Ντόβιντας, θα λάβει μια απάντηση που έχει ακουστεί ελάχιστες φορές στην ιστορία του σινεμά: «Θέλω να ξέρεις πως είμαι ασέξουαλ».
Η λιθουανική ταινία «Slow» (2023) της Μαρίζα Καφταράτζε, που παίζεται αυτή τη στιγμή στις ελληνικές αίθουσες, αποπειράται να εξερευνήσει τα χαρακτηριστικά, τους κώδικες και τα όρια αυτής ακριβώς της «εναλλακτικής» μορφής ερωτικής σχέσης.
Απορρίπτοντας το μονοπάτι μιας συμβατικής, «πολιτικά ορθής» μονόπλευρης απεικόνισης του σεξουαλικού προσανατολισμού του Ντόβιντας, η Καφταράτζε κινηματογραφεί με ακόρεστη τρυφερότητα, σύγχρονη ματιά και σινεφίλ μεγαλοψυχία τη συνεχή επαναδιαπραγμάτευση της «μηχανικής» μέσω της οποίας η Ελενα και ο Ντόβιντας έρχονται κοντά.
Μπορεί τελικά να υπάρξει μια ερωτική σχέση όταν το ένα από τα δύο μέρη της είναι ασέξουαλ; «Και ποιος ορίζει τους κανόνες;» απαντά ο ίδιος ο Ντόβιντας. Πράγματι, το «Slow» είναι μια ταινία που καταγράφει την «αργή» διαδρομή πειραματισμού των ηρώων της, ώστε να ανακαλύψουν το πώς και το αν μπορούν να είναι μαζί, με δεδομένο ότι η σεξουαλική τους σύνδεση εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να επιτευχθεί· Μια άλλοτε ρομαντική και άλλοτε σκληρή απόπειρα υπέρβασης των προαναφερθέντων από τον Ντόβιντας κανόνων.
Ασεξουαλικότητα και σινεμά
Πώς, όμως, ορίζεται η ασεξουαλικότητα; Σύμωνα με το Asexual Visibility and Education Network (AVEN), τη μεγαλύτερη ασεξουαλική κοινότητα στον κόσμο, το ασεξουαλικό άτομο δεν βιώνει σεξουαλική έλξη, αλλά μπορεί να βιώνει άλλες μορφές έλξης ρομαντικής ή και αισθησιακής φύσης.
Σύμφωνα με το BBC, έρευνες έχουν δείξει ότι περίπου το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού είναι ασέξουαλ (ή «ace» όπως είναι η κωδική ονομασία), παρ’ όλα αυτά το ποσοστό δεν μπορεί να προσδιοριστεί με ακρίβεια, αφενός λόγω του «στίγματος» που αναγκάζει πολλούς ανθρώπους να κρύβουν την ασεξουαλικότητά τους, αφετέρου επειδή το φάσμα σεξουαλικών και ερωτικών εμπειριών που μπορεί να εντάξει κάποιον στην ασέξουαλ κοινότητα είναι ευρύ.
Η απεικόνιση της ασεξουαλικότητας στον κινηματογράφο έχει αποτελέσει μια πολύπλοκη εξίσωση, ενώ οι ευθείες και οι άμεσες αναφορές σε ασέξουαλ ήρωες είναι ελάχιστες. Ο όρος «ασέξουαλ» μπορεί να άρχισε να εμφανίζεται στη δημόσια σφαίρα στα 70s, όμω,ς σε αντίθεση με τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, δεν αποκρυσταλλώθηκε με σαφήνεια σε κινηματογραφικούς χαρακτήρες.
Οπως επισημαίνουν αναλύσεις και δημοσιεύματα, πολλοί διάσημοι ήρωες έργων μυθοπλασίας θα μπορούσαν να είναι ασέξουαλ: Από την Barbie έως τον Σέρλοκ Χολμς και από τον μάγο Γκάνταλφ μέχρι τον Κλάιντ του Γουόρεν Μπίτι στο «Μπόνι και Κλάιντ» του Αρθουρ Πεν. Και από την Τζέσικα Ράμπιτ μέχρι τον Ηρακλή Πουαρό.
Ενας από τους ήρωες, πάντως, πάνω στους οποίους η Καφταράτζε «πάτησε» για να δημιουργήσει τον Ντόβιντας της ταινίας είναι ο Τοντ Τσάβεζ από τη δημοφιλή σειρά «Bojack Horseman» του Netflix. Επιπλέον, επικοινώνησε με ασέξουαλ ανθρώπους, ενώ παρά την έρευνά της, όπως είπε στον Guardian, είχε φοβίες και επιφυλάξεις για το πώς θα αντιδρούσαν άνθρωποι από την ασέξουαλ κοινότητα στην κινηματογραφική εκδοχή του Ντόβιντας, με δεδομένο ότι η ίδια δεν είναι ασέξουαλ.
Αλλωστε, όπως αναφέρει σε άλλο σημείο της ίδια συνέντευξης: «Είναι αδύνατο να αναπαραστήσουμε την ασεξουαλικότητα καθολικά. Είναι ένα τεράστιο φάσμα. Κάθε άτομο είναι διαφορετικό. Κάθε εμπειρία είναι διαφορετική. Για αυτό είμαι πολύ συνειδητοποιημένη σχετικά με το γεγονός ότι γράφω έναν μοναδικό χαρακτήρα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου