Menu

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2016

ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ Η ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ, ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΤΕ;

«Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ορίζεται ως η μάθηση σε σχέση με τις γνωστικές, συναισθηματικές, κοινωνικές, διαδραστικές και σωματικές πτυχές της σεξουαλικότητας. Ξεκινά νωρίς, κατά την παιδική ηλικία, και συνεχίζει στην εφηβική και ενήλικη ζωή. Για τα παιδιά και τους νέους έχει στόχο την υποστήριξη και προστασία της σεξουαλικής τους ανάπτυξης. Σταδιακά ενισχύει και ενδυναμώνει τα παιδιά και τους νέους με πληροφορίες, δεξιότητες και θετικές αξίες ώστε να κατανοούν και να χαίρονται τη σεξουαλικότητά τους, να βιώνουν με υπευθυνότητα και ασφάλεια τις διαπροσωπικές σχέσεις και φιλίες τους και να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τη δική τους σεξουαλική υγεία και ευημερία αλλά και για των άλλων.
Καθιστά τα παιδιά και τους νέους ικανούς να ενισχύσουν την ποιότητα της ζωής τους και να συνεισφέρουν σε μια σπλαχνική και δίκαιη κοινωνία. Όλα τα παιδιά και οι νέοι έχουν το δικαίωμα στην πρόσβαση σε σεξουαλική διαπαιδαγώγηση κατάλληλη για την ηλικία τους». Αυτός είναι ο ορισμός της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της Παγκόσμιας και Ευρωπαϊκής Περιφερειακής Στρατηγικής για τη Σεξουαλική και Αναπαραγωγική Υγεία της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας και περιλαμβάνεται, μαζί με πολλά άλλα, στο κείμενο πολιτικής που ετοίμασε για το θέμα το Υπ. Παιδείας.
Σκοπός του κειμένου που προωθήθηκε στα σχολεία είναι να αξιοποιείται ως πλαίσιο αναφοράς στη διαδικασία λήψης αποφάσεων που αφορούν τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών καθώς και στην αντιμετώπιση περιστατικών βίας και σεξουαλικής παρενόχλησης. Σημειώνεται ότι το κείμενο περιλαμβάνει: τον ορισμό και την αναγκαιότητα ολιστικής σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, το θεσμικό πλαίσιο που τη στηρίζει και την πολιτική του υπουργείου σε σχέση με το θέμα. Όπως τονίζεται, ο όρος ολιστική σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αναφέρεται σε προγράμματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης τα οποία περιλαμβάνουν «τόσο την αποχή από τη σεξουαλική ζωή ως μια επιλογή όσο και την αντισύλληψη και τις ασφαλείς σεξουαλικές συμπεριφορές, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο προσωπικής και σεξουαλικής ανάπτυξης, σεξουαλικών δικαιωμάτων και του δικαιώματος στην εκπαίδευση». Η ολιστική σεξουαλική διαπαιδαγώγηση βασίζεται σε μια ευρεία κατανόηση της σεξουαλικότητας, που δεν εστιάζει αποκλειστικά σε βιολογικές πτυχές, αλλά τονίζει ότι σεξουαλική διαπαιδαγώγηση σημαίνει μάθηση για τις γνωστικές, συναισθηματικές, κοινωνικές, διαδραστικές αλλά και σωματικές πτυχές της σεξουαλικότητας.
Αγωγή Υγείας
Σε σχέση με τις ενέργειες του Υπ. Παιδείας να παρέχει ολιστική σεξουαλική διαπαιδαγώγηση σε όλους τους μαθητές σε σχολεία δημοτικής, μέσης και τεχνικής εκπαίδευσης, στο κείμενο τονίζεται ότι η πολιτική του υπουργείου καθορίζεται μέσα από α) το Πρόγραμμα Σπουδών Αγωγής Υγείας (ΠΣΑΥ) β) την αντιρατσιστική πολιτική «Κώδικας Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού και Οδηγός Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών» και γ) την πολιτική σε σχέση με τη διαχείριση περιστατικών σεξουαλικής κακοποίησης στα σχολεία. Σε ό,τι αφορά ειδικά το ΠΣΑΥ, αναφέρεται ότι το Υπ. Παιδείας έχει καταβάλει σημαντικές προσπάθειες με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας μέσα από την εισαγωγή του ΠΣΑΥ το 2011. Τα θέματα που σχετίζονται με τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στο ΠΣΑΥ περιλαμβάνονται κυρίως στη θεματική υποενότητα: Οικογενειακός Προγραμματισμός, Σεξουαλική και Αναπαραγωγική Υγεία. Στο δημοτικό η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση προσεγγίζεται ως τμήμα του ευρύτερου συνόλου εκπαιδευτικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο της Αγωγής Υγείας, όπου κύριος σκοπός είναι η προαγωγή της υγείας των μαθητών ολιστικά (σωματική, ψυχική και κοινωνική πτυχή της υγείας) ως προσωπικού και κοινωνικού εφοδίου για «καλή ζωή». Παράλληλα, το ΠΣΑΥ δεν επιδιώκει να καλύψει μόνο τη διδακτική διαδικασία εντός της τάξης, αλλά και να λειτουργήσει ώστε οι μαθητές να διαβιούν και να λειτουργούν σε ένα περιβάλλον που προάγει την υιοθέτηση υγιών επιλογών ζωής. Σε αυτό το πλαίσιο, όλα τα σχολεία ενθαρρύνονται, από το 2009 σε ετήσια βάση, να αναπτύξουν σχέδιο δράσης αγωγής υγείας και πρόληψης της παραβατικότητας με στόχο την ανάληψη πρωτοβουλιών και δράσεων στη σχολική μονάδα για έγκαιρη αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων και ιδιαίτερα της παραβατικότητας και διαμόρφωση περιβάλλοντος ασφάλειας, ανεκτικότητας, συνεργασίας.
Στη μέση εκπαίδευση η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση πραγματοποιείται μέσα από τα μαθήματα Οικιακής Οικονομίας/Αγωγής Υγείας στο γυμνάσιο και Οικογενειακής Αγωγής στο λύκειο. Η συγγραφή του υλικού βασίστηκε στην προσέγγιση της περιεκτικής (και σε πολλές ενότητες ολιστικής) σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και επιτυγχάνει ισορροπία μεταξύ της απόκτησης στάσεων, δεξιοτήτων και γνώσεων. Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, που συμπεριλαμβάνεται στο πλαίσιο της Αγωγής Υγείας, μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων όπως οι μορφές σεξουαλικής βίας, ο εκφοβισμός, η ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη στην εφηβεία, η ομοφοβία, η επικίνδυνη σεξουαλική συμπεριφορά, το HIV/AIDS και υπόλοιπα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα, η αναπαραγωγή και διαιώνιση στερεοτύπων των φύλων, η βία κατά των γυναικών, ο στιγματισμός και οι διακρίσεις εις βάρος περιθωριοποιημένων ομάδων και άλλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου