Menu

Τρίτη 2 Αυγούστου 2016

«Αντιμετωπίζοντας την ομοφοβία και ο ρόλος του σχολείου»: γράφοντας για μεκδήλωση ενός σχολείου που μας αφορά

Μία σπάνια, για τα δεδομένα του ελληνικού σχολείου, ημερίδα έλαβε χώρα στο 2ο Δημοτικό σχολείο Αχαρνών το Σάββατο 14 Μαΐου 2016. Η ημερίδα με τίτλο “Αντιμετωπίζοντας την ομοφοβία και ο ρόλος του σχολείου”, διοργανώθηκε με την πρωτοβουλία της διευθύντριας του σχολείου Οικονόμου Γαρυφαλλιάς σε συνεργασία με το κέντρο πρόληψης ‘’ΔΙΕΞΟΔΟΣ’’ και τελέστηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Στόχος της διοργάνωσης ήταν να ενημερωθούν οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πάνω σε θέματα ταυτοτήτων φύλου, να αναδειχθεί το φαινόμενο ομοφοβικών στάσεων και συμπεριφορών μέσα στο σχολείο και να ενισχυθούν οι μηχανισμοί πρόληψης και αντιμετώπισής τους. Σε βαθύτερο επίπεδο, η ημερίδα αποσκοπούσε να αποκρυσταλλώσει στερεοτυπικές αντιλήψεις των ίδιων των εκπαιδευτικών σε ζητήματα φύλου και να τους ευαισθητοποιήσει με βιωματικό τρόπο. Την πρωτοβουλία χαιρέτησαν και τίμησαν με την παρουσία τους ο Καρυδάκης Κων/νος, αναπληρωτής Πρόεδρος του Κ.Π. «ΔΙΕΞΟΔΟΣ» και ο Δημητρακόπουλος Θέμης, Σύμβουλος Υπουργού Παιδείας, αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού, Περιβάλλοντος και Δικαιωμάτων.
Η ημερίδα διαρθρώθηκε σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος περιλάμβανε τις παρακάτω εισηγήσεις :
«Ομοφοβία: νομική αντιμετώπιση υπό το πρίσμα της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού»της Κουτσούκου Ηλέκτρας δικηγόρου, ειδικευόμενης στα Δικαιώματα του Παιδιού και διδάσκουσας στο Παν. Πελοποννήσου,
«Ταυτότητα φύλου-Σεξουαλική κατεύθυνση», του Φλούδα Γεώργιου, Ψυχίατρου και Επιμελητή Β΄ Ε.Σ.Υ., μέλους του κλάδου Σεξουαλικότητας και Διαπροσωπικών Σχέσεων της Ε.Ψ.Ε.,
«Η αναγκαιότητα της σεξουαλικής αγωγής στο Δημοτικό» του Παπαδόπουλου Χαράλαμπου, Σχολικού Συμβούλου Π/βάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας,
«Σχολική Βία – Ρατσισμός – Διαφορετικότητα, Πρόληψη και Αντιμετώπιση» της Ανθής Γεωργιάδου, Υπεύθυνης Αγωγής Υγείας Δ/νσης Δ/θμιας Εκπ/σης Ανατολικής Αττικής,
«Παρουσίαση βραχείας παρέμβασης με θέμα “Εικόνα εαυτού: Αντίληψη ”της Διαφορετικότητας”, σε μαθητές Δ/θμιας εκπαίδευσης» της Ελευθεριάδη Μελίνας, κοινωνιολόγου και στελέχους πρόληψης στο Κ.Π. «ΔΙΕΞΟΔΟΣ» και
«Γιατί μας αφορά η ομοφοβία;» της Λεοντσίνη Μαίρης, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, ΕΚΠΑ.
Το δεύτερο μέρος συνεχίστηκε με την Τράπεζα Βιωμάτων από τη Ζωντανή Βιβλιοθήκη. Άτομα της ΛΟΑΤ κοινότητας μοιράστηκαν με το κοινό τραυματικές εμπειρίες που έζησαν στο σχολείο, ακραία περιστατικά βίας που τους στιγμάτισαν και για κάποιους απ' αυτούς αποτέλεσαν εμπόδιο στην ακαδημαϊκή τους πορεία. Συντονίστρια της ομάδας ήταν η Εύα Φιλανθρωποπούλου, σχολική ψυχολόγος. Μετά από τις ζωντανές αυτές αφηγήσεις ακολούθησε συζήτηση με το κοινό.
Οι “εξομολογήσεις” αυτές σκιαγράφησαν με τον πιο εμφατικό τρόπο τον μεγάλο και καθοριστικό για την εξέλιξή τους αντίκτυπο που έχουν στην ιδιοσυγκρασία των παιδιών τα ομοφοβικά περιστατικά στο χώρο του σχολείου αλλά και τις διεργασίες εκείνες μέσα από τις οποίες το σχολείο, ως θεσμός, μπορεί να αναπαράγει ρητά και υπόρρητα ομοφοβικές στάσεις και συμπεριφορές. Μικρά και μεγάλα επεισόδια βίας, λεκτικής και σωματικής, διαφοροποιημένη συμπεριφορά των εκπαιδευτικών σε παιδιά με μη αναμενόμενη συμπεριφορά φύλου και η αντιμετώπιση των ομοφυλικών τάσεων των παιδιών ως αρρώστια ή παρεκτροπή (από αυτό που ορίζεται ως σεξουαλική κανονικότητα), μπορούν να διαταράξουν σοβαρά την ομαλή ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών, να δημιουργήσουν συναισθήματα ενοχής και τελικά να οδηγήσουν στην περιθωριοποίησή τους.
Όσοι βρεθήκαμε στο κοινό εκείνη τη μέρα και είχαμε την τύχη να συμμετέχουμε στην πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που ακολούθησε, συλλέξαμε σπουδαίο υλικό για αναστοχασμό και δράση. Στο χώρο υπήρχαν και τα ακόλουθα περίπτερα από τα οποία οι εκπαιδευτικοί μπόρεσαν να βρουν υποστηρικτικούς θεσμούς για την υλοποίηση του σκοπού της ημερίδας:
1)«Πες το σ' εμάς!» Έργο που υλοποιείται από την ΜΚΟ Colour Youth - Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, με στόχο την καταγραφή περιστατικών ομοφοβικής, τρανσφοβικής βίας και διακρίσεων, για την αντιμετώπιση των συνεπειών τους, την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών
2) Πολύχρωμο Σχολείο - Ομοφοβία και Τρανσφοβία στην Εκπαίδευση"Ομάδα Εκπαιδευτικών, επαγγελματιών Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικών Λειτουργών
3) Γραμμή «11528’’ Δίπλα σου! »Πανελλήνιας Εμβέλειας Γραμμή Ψυχολογικής Στήριξης για λεσβίες, γκέι, αμφί, τρανς, τις οικογένειές τους και για εκπαιδευτικούς
4)«Live Without Bullying»Mία πρωτοβουλία του ΚΜΟΠ (Κέντρο Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού) σε συνεργασία με τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας του Γενικού Νοσοκομείου Παίδων Αθηνών Π&Α Κυριακού και με το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Enable - ΕνΔυναμώνω» και αποσκοπεί στην παροχή συμβουλών σε παιδιά και εφήβους που αντιμετωπίζουν προβλήματα σχολικού και διαδικτυακού εκφοβισμού. Ακολουθεί τη μεθοδολογία υποστήριξης ομοτίμων (peer to peer support), μέσω της οποίας τα παιδιά – χρήστες μπορούν να λάβουν καθοδήγηση από νεαρά άτομα, 15 – 18 ετών, που έχουν λάβει ειδική εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί, όσοι δε το έχουν κάνει μέχρι σήμερα, οφείλουν σε κάθε περίπτωση να απεγκλωβιστούν από τις δικές τους, πρώτα απ' όλα, στερεοτυπικές αντιλήψεις πάνω στα φύλα. Η σεξουαλικότητα του κάθε ατόμου πρέπει να ακολουθήσει τα δικά της μονοπάτια, ελεύθερα και απενοχοποιημένα. Το σχολείο είναι αναγκαίο στις μέρες μας να εκσυγχρονίσει τις αντιλήψεις του, να αγκαλιάσει τις πολλαπλές σεξουαλικές ταυτότητες και να δώσει όλα τα εφόδια σε όλα τα παιδιά για να ζήσουν μια ευτυχισμένη και αξιοπρεπή ζωή. Ήρθε η ώρα η εκπαιδευτική κοινότητα να ανοίξει ανοικτό διάλογο πια και με το LGBTQ κίνημα, να διεκδικήσει την εισαγωγή του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής στο σχολείο και να απαγκιστρωθεί από το ομοφοβικό πρότυπο. Πρέπει να θυμόμαστε όλοι, πως η αποσιώπηση του ζητήματος προωθεί και συγκαλύπτει τα βίαια περιστατικά και συναινεί στη διαιώνιση της ομοφοβίας στο σχολείο.
Ας ελπίσουμε να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες στους εκπαιδευτικούς για περαιτέρω επιμόρφωση στα ζητήματα αυτά και τέτοιες πρωτοβουλίες να είναι λιγότερο σπάνιες στο εξής.
Σοφία Λιούλιαδασκάλα στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών και μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Το Σκασιαρχείο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου