Menu

Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024

Εκκλησία: Τα «στρατόπεδα» της Ιεραρχίας για τη βάπτιση των παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών

 


Λίγο πριν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η ρύθμιση για το γάμο ομόφυλων ζευγαριών, την τεκνοθεσία και τη βάπτιση των παιδιών τους, η Έκτακτη Ιερά Σύνοδος εξέπεμψε ένα ηχηρό «όχι».



Την ερχόμενη Κυριακή, 4 Φεβρουαρίου, πρόκειται να αναγνωστεί στους ναούς ένα εκτενές κείμενο με το σκεπτικό, όπως αυτό συμπεριέλαβαν στην ανακοίνωσή τους την περασμένη εβδομάδα. Οι πρόσφατες δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου σχετικά με την προοπτική να βαπτίζονται τα παιδιά των ομόφυλων ζευγαριών εφόσον ενηλικιωθούν, πυροδότησε αντιδράσεις στους κύκλους των Ιεραρχών με αποτέλεσμα – αν και όλοι είναι υποχρεωμένοι να υπακούσουν σε ό,τι ορίζει η Ιερά Σύνοδος και αναλόγως να πράττουν – να εκφράζουν άλλοι τη σύμφωνη γνώμη τους κι άλλοι την έντονη αντίθεσή τους. Υπάρχουν, φυσικά, κι εκείνοι, οι οποίοι επιλέγουν να κρατήσουν μία πιο ουδέτερη στάση, παραπέμποντας το θέμα των βαπτίσεων στις αποφάσεις της Ιεραρχίας, η οποία ακόμη δεν έχει αποφανθεί σχετικά.


Όπως δε σχολιάζουν εκκλησιαστικοί κύκλοι, οι τοποθετήσεις των Μητροπολιτών ενδεχομένως σχετίζονται με τις βλέψεις τους για την ηγεσία της Εκκλησίας, όταν έλθει το πλήρωμα του χρόνου. Άλλωστε, ήδη έχουν αρχίσει να συνάπτονται παρασκηνιακές «συμμαχίες».


Ποιοι δηλώνουν κατά των βαπτίσεων

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος, ο οποίος ήταν και ο κεντρικός εισηγητής στην Έκτακτη Ιερά Σύνοδο την περασμένη Τρίτη, 23 Ιανουαρίου, τάσσεται υπέρ της άποψης του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου για τις βαπτίσεις των παιδιών ομόφυλων ζευγαριών.


Όπως δήλωσε: «είναι λογικά αιτιολογημένο αυτό που είπε ο Αρχιεπίσκοπος, θα δούμε πως θα πορευτεί η εκκλησία μετά από την ψήφιση του νόμου». Ο Μεσογαίας δεν παρέλειψε να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του στις κινήσεις της κυβέρνησης, καθώς μετά τη συνεδρίαση των ιεραρχών, δρομολόγησε τη διαβούλευση της ρύθμισης για τα ομόφυλα ζευγάρια . «Αυτό που έκανε η κυβέρνηση δεν είναι σεβασμός προς την Εκκλησία», σχολίασε.


Να υπενθυμιστεί, πως ο Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος στην Έκτακτη Σύνοδο της ΔΙΣ δεν δίστασε να εμφανίσει την ομοφυλοφιλία ως «ψυχική νόσο», λέγοντας: «Τὸ µεγαλύτερο λάθος µας ὡς Ἐκκλησίας θὰ ἦταν νὰ δεχθοῦµε ὅτι ἡ ὁµοφυλοφιλικὴ πράξη, ἐκτὸς ἀπὸ ψυχικὴ διαταραχή, δὲν εἶναι καὶ ἁµαρτία. Τὰ πρόσωπα αὐτά, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν ἐλπίδα τῆς ψυχιατρικῆς θεραπείας, θὰ εἶχαν χάσει ὁριστικὰ καὶ τὴ σωτήρια διάθεση µετανοίας καὶ τὴν ἀναζήτηση τῆς παρηγορίας τοῦ θείου ἐλέους γιὰ τὶς δικές τους ἐκτροπές».


Με τις απόψεις του αρχιεπισκόπου συμπλέει και ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, θεωρώντας «ορθοτάτη» τη δήλωση του κ. Ιερώνυμου για τη μη βάπτιση των παιδιών ομόφυλων ζευγαριών ως νήπια.


Όπως εξήγησε δε: «Δεν κατανοείται ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν μπορεί να ισχύσει ο νηπιοβαπτισμός, διότι την ελλίπουσα πίστη του νηπίου, που είναι προϋπόθεσις του βαπτίσματος, που δεν είναι “φολκλόρ” ή πανηγυράκι, αλλά Μυστήριο της Εκκλησίας, πολιτογραφήσεως στην Βασιλεία του Θεού κατά το Κυριακόν λόγιον “ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται”, (Μαρκ. 16,16) δεν αναπληρώνει η πίστις των κηδεμόνων του τεκνοθετηθέντος από ομοφυλόφιλο ζεύγος παιδιού, διοτί δεν υφίσταται τέτοια πίστις, την στιγμή κατά την οποία οι άνθρωποι αυτοί την πίστη της Εκκλησίας την απορρίπτουν με την προσωπική τους ζωή».


Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος Συμεών: «ο αρχιεπίσκοπος είπε το αυτονόητο. Όταν δύο άνθρωποι αποφασίσουν να ζήσουν με έναν τρόπο, ο οποίος είναι άρνηση της Εκκλησίας, και είναι δικαίωμα τους, συγχρόνως οι ίδιοι άνθρωποι το παιδί που, ας πούμε, θα έχουν αποκτήσει με τον τρόπο που θα έχουν αποκτήσει, θα έρθουν να μου πουν, χωρίς να το ρωτήσω, χωρίς να εκφράσει την άποψή του, θέλω να ενταχθεί στην Εκκλησία; Είναι αντιφατικό από τους ίδιους».

Υπέρ των βαπτίσεων των παιδιών ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής

Υπέρ των βαπτίσεων των παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών, είναι ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμονας. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του, «δεν πήραμε απόφαση στη Σύνοδο, ουσιαστικά επικαιροποιήσαμε την εν Χριστώ Θεολογία της Εκκλησίας πάνω στο θέμα της ομοφυλοφιλίας. Εμείς δεν αποκλείουμε κανέναν από την Εκκλησία. Εδώ χωράνε όλοι. Χωράνε όμως εν μετανοία και όχι ο καθένας μαζί με τον εγωισμό του και τον δικαιωματισμό του. Η Εκκλησία θα βαφτίζει τα παιδιά των ομόφυλων.

Όσα είπε ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και άλλοι μεμονωμένα, δεν εκπροσωπούν τη Σύνοδο, η οποία εκφράστηκε μέσα από το ανακοινωθέν της. Το μόνο που εκτιμώ ότι θα συμβαίνει σχετικά, είναι ότι όσοι έκαναν πολιτικό γάμο δεν θα μπορούν να γίνονται ανάδοχοι, κάτι που ούτως ή άλλως ισχύει και τώρα επί ετερόφυλων. Σε κάθε περίπτωση μετά την ψήφιση η ιεραρχία θα συνέλθει και πάλι και θα αποφασίσει για τέτοια πρακτικά θέματα. Αυτή η συγχώρεση, η κατανόηση, η αγάπη, για εμάς στην Εκκλησία είναι στάση ζωής. Η Εκκλησία δεν είναι ποτέ τιμωρητική. Ο κανόνας στην Εκκλησία γίνεται παιδαγωγία και όχι τιμωρία».


Αποστάσεις από τους Μητροπολίτες Μεσσηνίας και Δημητριάδος

Αποστάσεις από τις δηλώσεις του αρχιεπισκόπου αλλά υπέρ της βάπτισης των παιδιών ομόφυλων ζευγαριών, κρατούν οι Μητροπολίτες Μεσσηνίας Χρυσόστομος και Δημητριάδος Ιγνάτιος. Αμφότεροι θεωρούν πως η Εκκλησία «δεν πρέπει να εκδικείται αρνούμενη τη βάπτιση σε παιδιά».

Ειδικότερα, ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος δήλωσε πως «πρόκειται για προσωπική άποψη του Αρχιεπισκόπου που δεν εκφράζει την Ιεραρχία» ενώ πρόσθεσε:

«Για το θέμα δεν έχει τοποθετηθεί η επιτροπή Νομοκανονικών, όπως συζητήσαμε στην Ιερά Σύνοδο. Δεν μπορεί να προκαταλαμβάνεται η Ιεραρχία, που έχει τον τελικό λόγο, και εκκρεμεί απόφασή της για το συγκεκριμένο ζήτημα. Η βάπτιση είναι εισαγωγικό μυστήριο και δεν μπορούμε να το αρνηθούμε σε κανέναν. Διαμορφώνεται εικόνα ενός ιδιότυπου “κανονικού επιτιμίου” προς τα παιδιά, επειδή υιοθετήθηκαν από ομόφυλα ζευγάρια τα οποία αμαρτάνουν. Ότι, δηλαδή, επειδή οι γονείς είναι αυτοί που είναι, θα το πληρώσουν τα παιδιά. Και για τι ακριβώς μιλάμε; Για κατάργηση του νηπιοβαπτισμού και αντικατάστασή του από ενήλικη βάπτιση; Θα πρέπει να ληφθεί συνοδική απόφαση για να γίνει κάτι τέτοιο. Ο νηπιοβαπτισμός είναι παράδοση που εφαρμόζεται από τον 9ο αιώνα. Έχει σαφείς θεολογικές προεκτάσεις, καθώς σηματοδοτεί την υποδοχή στο Σώμα της Εκκλησίας. Δεν μπορεί να ανατραπεί έτσι απλά. Μόνο με μια συνοδική απόφαση θα μπορούσε να καταργηθεί ο νηπιοβαπτισμός».


Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος, από την πλευρά του, έχει τοποθετηθεί ως εξής: «Η Εκκλησία ποτέ δεν θα αρνηθεί να βαπτίσει παιδιά, να βαφτίσει ανθρώπους (…) Ούτε κυβερνάμε ούτε νομοθετούμε ούτε θέλουμε να κυβερνήσουμε ούτε θέλουμε να νομοθετήσουμε».


Ποιοι είναι κατά

Ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος εξέφρασε με ηχηρό τρόπο την αντίθεσή του στην προοπτική βάπτισης των παιδιών ομόφυλων ζευγαριών. Δεν παρέλειψε δε να σχολιάσει πως «τα κόμματα διαγωνίζονται ποιο πρώτο θα πει "ναι" σε αυτή τη βρομιά, την ανηθικότητα, την προστυχιά». Σύμφωνα με τον ίδιο, «πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, που θα διαλύσει την ελληνική οικογένεια και πως ο πρωθυπουργός θα μπορούσε να είχε αποδεχθεί την πρόταση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος σχετικά με το θέμα». Δεν δίστασε, μάλιστα, να πει πως «αν ζούσε η μητέρα του (Κυριάκου Μητσοτάκη) Μαρίκα θα τον έδερνε στο Σύνταγμα γι' αυτή του την επιλογή!».


Αναφερόμενος στους βουλευτές, επεσήμανε πως αρκετοί έρχονται σε δύσκολη θέση και «μας ζητούν βοήθεια να ξεπεράσουν αυτό το ζήτημα». Τέλος, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στα παιδιά των ομοφύλων, σχολίασε «αν ρώτησε κανείς τα παιδιά των ομόφυλων ζευγαριών αν θέλουν να υποστούν ψυχική και συναισθηματική ταλαιπωρία». Όσο για την προοπτική της απόκτησης παιδιού μέσω παρένθετης μητέρας, σημείωσε: «Η μάνα δεν είναι θερμοκοιτίδα».


Αντίθετος εμφανίζεται και ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος: «Η άποψή μου δεν μπορεί να διαφέρει από την άποψη της Ορθοδόξου Εκκλησίας, η οποία νομίζω πως είναι σαφώς εκπεφρασμένη ότι κάτι τέτοιο θα ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου για την τεκνοθεσία εκ μέρους αυτών των προσώπων, κάτι το οποίο αποτελεί μία βόμβα στα θεμέλια της ίδιας της οικογένειας».


Ο Μητροπολίτης Μονεμβασίας και Σπάρτης Ευστάθιος είναι κάθετα αντίθετος με το γάμο των ομοφύλων όπως και με τη βάπτιση των παιδιών τους. Όπως δηλώνει απευθυνόμενος προς την κυβέρνηση: «Εμείς διδαχθήκαμε από τους Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας να μη μισούμε κανέναν παρά μόνον την αμαρτία. Όμως, διδαχθήκαμε να μη διστάζουμε να λέμε την αλήθεια, που είναι του Θεού, και να ενημερώνουμε χωρίς καμιά εμπάθεια τους πολιτικούς μας και τον ευσεβή λαό μας. Γι΄αυτό λέμε σήμερα: ‘Κύριε Πρωθυπουργέ, κύριοι Υπουργοί, κύριοι Βουλευτές, είσθε ελεύθεροι να αποφασίζετε αυτό που θέλετε και αυτό που σας εκφράζει. Όμως, αυτό το Νομοσχέδιο σας παρακαλούμε να μην το ψηφίσετε, γιατί δεν πρέπει. Γιατί είναι αντίθετο από το θέλημα του Θεού και από τη φυσιολογία του ανθρώπου. Γιατί θα έχει άμεσες και ολέθριες επιπτώσεις στη ζωή μας. Η επιστήμη μας συμβουλεύει, ότι τα ίδια αίτια φέρουν τα ίδια αποτελέσματα διαχρονικά. Διαβάστε την ιστορία του Ισραηλιτικού λαού και διδαχθείτε από τις περιπέτειές του!’».


Οι μετριοπαθείς παραπέμπουν στις αποφάσεις της Ιεραρχίας


Μετριοπαθή στάση επιλέγει να κρατήσει ο Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου Ιερώνυμος, ο οποίος θεωρεί πως «η βάφτιση των παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών θα γίνεται υπό όρους και προϋποθέσεις, που θα διασφαλίζουν την ιερότητα του μυστηρίου. Σκοπός μας είναι να προστατεύσουμε το μυστήριο. Δεν μπορούμε να στερήσουμε το μυστήριο από μία ψυχή. Αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να το χορηγήσουμε στις σωστές του διαστάσεις, διασφαλίζοντας την ιερότητα και τις προϋποθέσεις που η Εκκλησία θέτει ώστε το μυστήριο να είναι έγκυρο και κανονικό» ενώ επιφυλάχθηκε να πάρει σαφέστερη θέση καθώς, όπως είπε, «δεν έχουμε σχετική απόφαση της Ιεραρχίας για τη βάπτιση παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών».


Σε ό,τι αφορά τις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος, ο ίδιος έχει πει: «Όσες βαπτίσεις έγιναν ήδη, αναγνωρίζονται εν Θεώ. Καμία βάπτιση δεν “έγινε κακώς” ούτε ανακαλείται. Από εκεί και πέρα, δεν έχουμε σχετική απόφαση της Εκκλησίας για το τι θα συμβεί με τη βάπτιση παιδιών ομόφυλων ζευγαριών. Η Εκκλησία, όμως, έχει τη δική της λογική κι αυτή είναι η λογική της διασφάλισης της ιερότητας των μυστηρίων. Είδαμε ιεράρχες να βγαίνουν τόσες φαντασμαγορικές φωτογραφίες μετά από βαπτίσεις με το νήπιο, τους γονείς και τους καλεσμένους, που φτάναμε πια σε αποϊεροποίηση του μυστηρίου και μετατροπή του σε κοινωνική εκδήλωση».


Στο ενωτικό πνεύμα της Εκκλησίας, όπως προέκυψε από την απόφαση της Συνόδου, η οποία απαντά με ένα κάθετο ‘όχι’ στο γάμο των ομοφύλων και στην τεκνοθεσία, έχει αναφερθεί ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος , μέλος της επιτροπής Τύπου της Ιεραρχίας. Συγκεκριμένα, έχει δηλώσει σχετικά με την ομοφυλία ότι «είναι παρεκτροπή από την Εντολή του Θεού. Γιατί ο Θεός έκανε τον άνθρωπο και τους έκανε άρσεν και θήλυ και ευλόγησεν αυτούς». Όσο για τη βάπτιση των παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια, επιφυλάχθηκε να απαντήσει καθώς, όπως είπε «θα μελετήσουν το αν θα βαπτίζονται τα παιδιά των ομόφυλων ζευγαριών».

Για τις περιπτώσεις παιδιών υιοθετημένων από ομόφυλα ζευγάρια, ο ίδιος θεωρεί ότι υπάρχει πρόβλημα για την Εκκλησία: «Καταρχάς δεν ευθύνεται το παιδί γι’ αυτό το θέμα. Το δεύτερον είναι, ότι στην αρχαία εκκλησία βαπτίζονταν σε μεγάλη ηλικία και ήταν δική τους απόφαση και περνούσαν από ένα στάδιο κατηχήσεως. Αναγνωρίστηκε από τον 5ο αιώνα και μετά ο νηπιοβαπτισμός. Δόθηκε η δυνατότητα να βαπτίζονται τα νήπια, ακριβώς γιατί ξέρουμε ότι θα αναπτυχθεί σε μια χριστιανική οικογένεια και γι’ αυτό υπάρχει ο ανάδοχος, ο οποίος θα του μιλήσει για την Εκκλησία και για τη ζωή της Εκκλησίας. Οπότε εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα πραγματικά. Δεν πήραμε συγκεκριμένη απόφαση αλλά θα το μελετήσουν τα συνοδικά όργανα. Αν βαπτιστεί το παιδί -που δεν ευθύνεται επαναλαμβάνω – δεν θα μεγαλώσει σε μια οικογένεια με χριστιανικά πρότυπα. Αν γίνει βάπτιση των παιδιών των ομόφυλων, τότε στην πράξη που θα παρίστανται, αναγνωρίζουμε. Δεν μπορεί από τη μια μεριά να λέμε δεν αναγνωρίζουμε τον πολιτικό γάμο των ομοφυλοφίλων και από την άλλη μεριά εν τη πράξει να το αναγνωρίζουμε. Άλλωστε ξέρετε ότι όταν γίνεται μια βάπτιση οι υπογράφουν οι γονείς. Τι θα υπογράψουν; Γονέας 1 και γονέας 2; Υπάρχουν διάφορα προβλήματα τα οποία ετέθησαν χθες στην Ιεραρχία. Δεν ελήφθη απόφαση, παραπέμφθηκε στα συνοδικά όργανα προκειμένου να μελετηθεί».


Ο Μητροπολίτης Παροναξίας Καλλίνικος θεωρεί πως «είναι ανάγκη να συζητηθεί το θέμα στην Ιεραρχία». Ο ίδιος, δηλώνει πως υπάρχει βάση τόσο στην άποψη του Αρχιεπισκόπου, όσο και του κ.Χρυσοστόμου.

Ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας Γαβριήλ πιστεύει ότι δεν είναι «παράλογο, παράτυπο και παράνομο» το δημοψήφισμα, που προέκρινε ο Αρχιεπίσκοπος ενώ σχετικά με το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών δηλώνει πως «ο κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα και την ελευθερία να εκφράζει την άποψή του. Με την ελληνική κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη υπάρχει μια πολύ καλή συνεργασία του Μακαριωτάτου και γενικότερα της Εκκλησίας. Εδώ μιλάμε για ένα θέμα που άπτεται ανθρωπίνων δικαιωμάτων και μέσα σε αυτά είναι και η θρησκευτική ελευθερία. Μέσα σε αυτό πρέπει να βάλετε τη διάθεση της Εκκλησίας να προασπίσει αυτό το οποίο ξεκάθαρα ο ελληνικός λαός θέλει, το πρότυπο του πατέρα και της μητέρας».

Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024

Τι λένε διεθνείς έρευνες για τα παιδιά που μεγαλώνουν με ομόφυλα ζευγάρια –4 στοιχεία που απαντούν στις ανησυχίες


 Τα δεδομένα διεθνών επιστημονικών ερευνών ως προς την ανατροφή παιδιών, που μεγαλώνουν από ομόφυλα ζευγάρια, παρουσιάζει το νέο Policy Brief του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ).

Συγκεκριμένα, στη μελέτη που υπογράφουν ο Κωνσταντίνος Σαραβάκος, συντονιστής ερευνών του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών και ο Αριστείδης Χατζής, καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής Ερευνών του ΚΕΦΙΜ επισημαίνονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:«Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Ψυχιάτρων Παιδιού και Εφήβου (American Academy of Child and Adolescent Psychiatry), η σύγχρονη έρευνα καταδεικνύει ότι τα παιδιά με γονείς ομοφυλόφιλους άνδρες ή λεσβίες δεν διαφέρουν από τα υπόλοιπα παιδιά ως προς τη συναισθηματική τους ανάπτυξη και τη σχέση τους με συνομηλίκους τους και ενήλικες. Η ανάπτυξη των παιδιών δεν επηρεάζεται από τον σεξουαλικό προσανατολισμό των γονέων τους, αλλά από την ποιότητα της σχέσης γονέων/παιδιού».

Ακόμη, «οι έρευνες έχουν καταδείξει ότι τα παιδιά με γονείς ΛΟΑΤ+ σε σύγκριση με τα παιδιά ετερόφυλων γονέων:

  1. δεν έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να έχουν ΛΟΑΤ+ προσανατολισμό,
  2. δεν έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να κακοποιηθούν σεξουαλικά,
  3. δεν αντιλαμβάνονται την ταυτότητα φύλου με διαφορετικό τρόπο, και
  4. δεν συμπεριφέρονται με διαφορετικό τρόπο ως άνδρες ή γυναίκες (gender role behavior)».

Εξ άλλου, «η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (American Academy of Pediatrics) συμπεραίνει πως, βάσει ερευνητικών δεδομένων που ξεπερνούν τα 30 έτη, τα παιδιά που μεγαλώνουν από ομοφυλόφιλους άνδρες και λεσβίες επιδεικνύουν ανθεκτικότητα όσον αφορά την κοινωνική, ψυχολογική και σεξουαλική τους υγεία, παρά τις οικονομικές και νομικές ανισότητες και τον κοινωνικό στιγματισμό που μερικές φορές αντιμετωπίζουν».

Σύμφωνα, τέλος, «με την ανάλυση 79 μελετών από το Πανεπιστήμιο Cornell, τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών δεν βλάπτονται από το γεγονός ότι οι γονείς τους είναι άτομα του ίδιου φύλου. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με 75 από τις 79 μελέτες (ποσοστό 95%) τα παιδιά ομόφυλων γονέων δεν διαφέρουν από τα υπόλοιπα παιδιά, ενώ στις υπόλοιπες 4 (ποσοστό 5%) καταγράφονται ορισμένες αρνητικές συνέπειες για τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών».

Οι δύο συντάκτες του Policy Brief του ΚΕΦΙΜ ζητούν να θεσμοθετηθούν:

  • «η δυνατότητα τέλεσης πολιτικού γάμου μεταξύ ομοφύλων, εξέλιξη που θα οδηγήσει και στην επίλυση των συνεπακόλουθων ζητημάτων που αφορούν τις σχέσεις συγγένειας, όπως η νομική αναγνώριση των γονεϊκών δικαιωμάτων και των δύο γονιών παιδιών που μεγαλώνουν με γονείς του ίδιου φύλου, η πρόσβαση στην υιοθεσία, καθώς και η αναγνώριση αλλοδαπών ληξιαρχικών πράξεων για παιδιά ομόφυλων Ελλήνων, τα οποία έχουν γεννηθεί στο εξωτερικό και
  • η αναγνώριση του δικαιώματος στα ομόφυλα ζευγάρια να αποκτούν παιδιά μέσω παρένθετης κύησης».

Εν κατακλείδι, ο εκτελεστικός διευθυντής του ΚΕΦΙΜ Νίκος Ρώμπαπας σημειώνει, σε δήλωσή του, πως «είναι κατανοητό όσοι ενδιαφέρονται για την ευημερία των παιδιών και δεν γνωρίζουν τα πορίσματα της σχετικής επιστημονικής έρευνας, να έχουν ανησυχίες ως προς την προοπτική της τεκνοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια. Σε αυτές τις ανησυχίες θέλουμε να απαντήσουμε εμπεριστατωμένα με τη μελέτη αυτή που παρουσιάζει την επισκόπηση ενός πολύ μεγάλου όγκου ερευνών, οι οποίες σε τεράστιο ποσοστό συμφωνούν ότι αυτό που καθορίζει την ποιότητα της ανατροφής ενός παιδιού δεν είναι ο σεξουαλικός προσανατολισμός των γονέων του, αλλά η ποιότητα των οικογενειακών σχέσεων. Υπάρχουν πολλά και σοβαρά κριτήρια γονεϊκής καταλληλότητας, όμως ο σεξουαλικός προσανατολισμός δεν είναι ένα από αυτά», καταλήγει.

Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024

ΚΕΦΙΜ: Δεν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στα παιδιά που μεγαλώνουν από ομόφυλα ζευγάρια και τα υπόλοιπα


 Τα δεδομένα διεθνών επιστημονικών ερευνών ως προς την ανατροφή παιδιών, που μεγαλώνουν από ομόφυλα ζευγάρια, παρουσιάζει το νέο Policy Brief του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ).


Συγκεκριμένα, στη μελέτη που υπογράφουν ο Κωνσταντίνος Σαραβάκος, συντονιστής ερευνών του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών και ο Αριστείδης Χατζής, καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής Ερευνών του ΚΕΦΙΜ επισημαίνονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Ψυχιάτρων Παιδιού και Εφήβου (American Academy of Child and Adolescent Psychiatry), η σύγχρονη έρευνα καταδεικνύει ότι τα παιδιά με γονείς ομοφυλόφιλους άνδρες ή λεσβίες δεν διαφέρουν από τα υπόλοιπα παιδιά ως προς τη συναισθηματική τους ανάπτυξη και τη σχέση τους με συνομηλίκους τους και ενήλικες. Η ανάπτυξη των παιδιών δεν επηρεάζεται από τον σεξουαλικό προσανατολισμό των γονέων τους, αλλά από την ποιότητα της σχέσης γονέων/παιδιού».

Ακόμη, «οι έρευνες έχουν καταδείξει ότι τα παιδιά με γονείς ΛΟΑΤ+ σε σύγκριση με τα παιδιά ετερόφυλων γονέων:

- δεν έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να έχουν ΛΟΑΤ+ προσανατολισμό,

- δεν έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να κακοποιηθούν σεξουαλικά,

- δεν αντιλαμβάνονται την ταυτότητα φύλου με διαφορετικό τρόπο, και

- δεν συμπεριφέρονται με διαφορετικό τρόπο ως άνδρες ή γυναίκες (gender role behavior)».

Εξ άλλου, «η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (American Academy of Pediatrics) συμπεραίνει πως, βάσει ερευνητικών δεδομένων που ξεπερνούν τα 30 έτη, τα παιδιά που μεγαλώνουν από ομοφυλόφιλους άνδρες και λεσβίες επιδεικνύουν ανθεκτικότητα όσον αφορά την κοινωνική, ψυχολογική και σεξουαλική τους υγεία, παρά τις οικονομικές και νομικές ανισότητες και τον κοινωνικό στιγματισμό που μερικές φορές αντιμετωπίζουν».

Σύμφωνα, τέλος, «με την ανάλυση 79 μελετών από το Πανεπιστήμιο Cornell, τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών δεν βλάπτονται από το γεγονός ότι οι γονείς τους είναι άτομα του ίδιου φύλου. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με 75 από τις 79 μελέτες (ποσοστό 95%) τα παιδιά ομόφυλων γονέων δεν διαφέρουν από τα υπόλοιπα παιδιά, ενώ στις υπόλοιπες 4 (ποσοστό 5%) καταγράφονται ορισμένες αρνητικές συνέπειες για τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών».


Οι δύο συντάκτες του Policy Brief του ΚΕΦΙΜ ζητούν να θεσμοθετηθούν:

«* η δυνατότητα τέλεσης πολιτικού γάμου μεταξύ ομοφύλων, εξέλιξη που θα οδηγήσει και στην επίλυση των συνεπακόλουθων ζητημάτων που αφορούν τις σχέσεις συγγένειας, όπως η νομική αναγνώριση των γονεϊκών δικαιωμάτων και των δύο γονιών παιδιών που μεγαλώνουν με γονείς του ίδιου φύλου, η πρόσβαση στην υιοθεσία, καθώς και η αναγνώριση αλλοδαπών ληξιαρχικών πράξεων για παιδιά ομόφυλων Ελλήνων, τα οποία έχουν γεννηθεί στο εξωτερικό και

* η αναγνώριση του δικαιώματος στα ομόφυλα ζευγάρια να αποκτούν παιδιά μέσω παρένθετης κύησης».

Εν κατακλείδι, ο εκτελεστικός διευθυντής του ΚΕΦΙΜ Νίκος Ρώμπαπας σημειώνει, σε δήλωσή του, πως «είναι κατανοητό όσοι ενδιαφέρονται για την ευημερία των παιδιών και δεν γνωρίζουν τα πορίσματα της σχετικής επιστημονικής έρευνας, να έχουν ανησυχίες ως προς την προοπτική της τεκνοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια. Σε αυτές τις ανησυχίες θέλουμε να απαντήσουμε εμπεριστατωμένα με τη μελέτη αυτή που παρουσιάζει την επισκόπηση ενός πολύ μεγάλου όγκου ερευνών, οι οποίες σε τεράστιο ποσοστό συμφωνούν ότι αυτό που καθορίζει την ποιότητα της ανατροφής ενός παιδιού δεν είναι ο σεξουαλικός προσανατολισμός των γονέων του, αλλά η ποιότητα των οικογενειακών σχέσεων. Υπάρχουν πολλά και σοβαρά κριτήρια γονεϊκής καταλληλότητας, όμως ο σεξουαλικός προσανατολισμός δεν είναι ένα από αυτά», καταλήγει.

Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024

Υπέρ του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών ο Ευ. Βενιζέλος - Τι υποστηρίζει για την τεκνοθεσία

 


Στο νομοσχέδιο για τον γάμο και την τεκνοθεσία των ομόφυλων ζευγαριών αναφέρθηκε ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και συνταγματολόγος, Ευάγγελος Βενιζέλος.

Με άρθρο του στην "Αυγή", ο κ. Βενιζέλος τάσσεται υπέρ του νομοσχεδίου και της ισότητας στον γάμο, λέγοντας πως "το βήμα που γίνεται τώρα με τον γάμο των ομόφυλων (που για λόγους νομικής ακριβολογίας πρέπει, θεωρώ, να ονομάζεται δικαίωμα σύναψης γάμου ανεξαρτήτως φύλου) είναι καίριο αλλά και απλό".

Όσον αφορά την τεκνοθεσία, ο κ. Βενιζέλος αναφέρει [ως "στα δε ζητήματα, πρώτον, της τεκνοθεσίας (ακόμη η νομοθεσία κάνει λόγο για υιοθεσία) από μόνο ενήλικα ή από ζεύγος και, δεύτερον, της λεγόμενης παρένθετης μητρότητας δεν μεταβάλλεται τίποτα".

Αναλυτικά το άρθρο του Ευάγγελου Βενιζέλου:

Όσοι έχουν αποδεχθεί το τέλος της πολιτικής εκπλήσσονται κάθε φορά που ταυτοτικού χαρακτήρα ζητήματα καθίστανται πεδίο οξείας πολιτικής σύγκρουσης η οποία διαπερνά μάλιστα τα κόμματα και τις παρατάξεις και θέτει υπό αμφισβήτηση την παραδοσιακή διάκριση μεταξύ συντηρητικής και προοδευτικής αντίληψης. Τα πρόσημα αυτά συχνά εναλλάσσονται και τίποτα δεν είναι αυτονόητο. Ο δικαιοκρατικός πυλώνας της φιλελεύθερης δημοκρατίας είναι άλλωστε πολύ πιο δύσκολος και απαιτητικός από τον δημοκρατικό. Στον δικαιοκρατικό πυλώνα κρίνονται όλα τα καυτά θέματα. Η μεταναστευτική πολιτική, τα δικαιώματα των μελλοντικών γενεών αλλά και των ζώων και των φυσικών οντοτήτων υπό συνθήκες κλιματικής κρίσης, η πρόκληση της τεχνητής νοημοσύνης. Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται όμως πάντα ζητήματα που έχουν μια διάσταση πολιτικής θεολογίας και ανθρωπολογίας, ζητήματα που τέμνει η συνταγματική ηθική μέσω της λογικής των δικαιωμάτων που κατισχύει σε μια φιλελεύθερη δημοκρατία σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη ηθική αντίληψη, θρησκευτική ή φιλοσοφική.

Οι αμβλώσεις διχάζουν και πάλι τις ΗΠΑ και επηρεάζουν σε κάποιες πολιτείες την έκβαση των επόμενων προεδρικών εκλογών που είναι κρίσιμες για τη στρατηγική υπόσταση της Δύσης και τον παγκόσμιο συσχετισμό δυνάμεων. Ο γάμος των ομοφύλων σε συνδυασμό με το δικαίωμα τεκνοθεσίας και προσφυγής στη μέθοδο της παρένθετης κυοφορίας είναι εδώ και κάποιες εβδομάδες, και θα είναι για κάποιο διάστημα, κεντρικό ζήτημα του δημοσίου λόγου στην Ελλάδα, που θα δούμε αν και πόσο επηρεάζει τις εκλογικές συμπεριφορές. Η ελληνική κοινωνία έχει δείξει μεγάλη ικανότητα γρήγορης αφομοίωσης ριζοσπαστικών αλλαγών στο λεγόμενο δίκαιο της προσωπικής κατάστασης και του οικογενειακού δικαίου.

Διεθνώς, ενώ τα θέματα αυτά δεν μπορούν να κριθούν εκλογικά και κατά πλειοψηφία γιατί αφορούν θεμελιώδη δικαιώματα -πολλών ή λίγων δεν έχει σημασία- εντούτοις ασκούν εκλογική επιρροή. Σε κάποιες μάλιστα χώρες, για παράδειγμα κατ´ επανάληψη στην Ιρλανδία, η άμβλωση έγινε αντικείμενο δημοψηφισμάτων. Κάτι που δεν θα μπορούσε να συμβεί, κατά τη γνώμη μου, στην ελληνική έννομη τάξη. Η δικαιοσύνη που θα μπορούσε να δώσει επαρκείς λύσεις στα θέματα αυτά απαλλάσσοντας τον νομοθέτη από τις δυσκολίες του πολιτικού κόστους και του λαϊκισμού, άλλοτε τοποθετείται με βάση τις θρησκευτικές ή αξιακές αντιλήψεις των δικαστών προκαλώντας συντηρητικές μεταστροφές στη νομολογία, όπως συνέβη με το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ στο ζήτημα της άμβλωσης, και άλλοτε κινείται με εξελικτική διάθεση, με βασικό παράδειγμα τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), που εξετάζει συνεχώς το σημείο στο οποίο βρίσκεται η πανευρωπαϊκή συναίνεση γύρω από θέματα όπως ο γάμος των ομοφύλων ή η παρένθετη μητρότητα.

Στην Ελλάδα έχουν γίνει σημαντικά βήματα χωρίς μεγάλη δημόσια συζήτηση, ενίοτε σχεδόν σιωπηρά. Η ελληνική νομοθεσία για την ιατρικά υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, συμπεριλαμβανομένης της λεγόμενης παρένθετης μητρότητας, είναι μια από τις πιο φιλελεύθερες (επιτρεπτικές) διεθνώς. Η επέκταση του συμφώνου συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια ήταν μια από τις λίγες περιπτώσεις ταχείας και πλήρους συμμόρφωσης σε απόφαση του ΕΔΔΑ που αφορούσε τη χώρα μας. Ως εισηγητής της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη συμμόρφωση όλων των κρατών μελών με τις αποφάσεις του Δικαστηρίου του Στρασβούργου (ΕΔΔΑ) μπορούσα να το επικαλούμαι. Ίσως και τώρα ξενίζει κάποιους η διαπίστωση ότι η χώρα μας μπορεί να μην μένει τελευταία αλλά να κινείται με κάπως μεγαλύτερη ταχύτητα και να θεσπίζει νομοθετικά αυτό που θα επιβαλλόταν σε λίγο νομολογιακά.

Το βήμα που γίνεται τώρα με τον γάμο των ομοφύλων (που για λόγους νομικής ακριβολογίας πρέπει, θεωρώ, να ονομάζεται δικαίωμα σύναψης γάμου ανεξαρτήτως φύλου) είναι καίριο αλλά και απλό. Αίρεται οποιοσδήποτε περιορισμός φύλου ως προς τα πρόσωπα που συνάπτουν μια δικαιοπραξία. Αυτό συμβαίνει στο πεδίο της κρατικής έννομης τάξης. Δεν αφορά ούτε την Εκκλησία της Ελλάδος που ακολουθεί για τους πιστούς της τα δικά της δόγματα και τους δικούς της κανόνες στο πλαίσιο της απολύτως σεβαστής θρησκευτικής ελευθερίας, ούτε οποιαδήποτε άλλη θρησκευτική κοινότητα ή οποιαδήποτε, φιλοσοφική, ηθική ή αξιακή αντίληψη, οργανωμένη συλλογικά ή μη.

Στα δε ζητήματα, πρώτον, της τεκνοθεσίας (ακόμη η νομοθεσία κάνει λόγο για υιοθεσία) από μόνο ενήλικα ή από ζεύγος και, δεύτερον, της λεγόμενης παρένθετης μητρότητας δεν μεταβάλλεται τίποτα. Η ίδια η ζωή είναι βεβαίως πολύ πιο ευφάνταστη και ευρηματική. Ο δικαστής, εθνικός, ενωσιακός και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), θα κληθεί πολύ σύντομα να απαντήσει σε ερωτήματα πολύ πιο συγκεκριμένα και περίπλοκα, αναγόμενος κυρίως στην προστασίας της αξίας του ανθρώπου, στην προστασία της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής, στην αρχή της ισότητας και στην απαγόρευση διακρίσεων.

Τα δικαιώματα των παιδιών είναι σε κάθε περίπτωση η πρώτη και θεμελιώδης μέριμνα του ελληνικού Συντάγματος, της ΕΣΔΑ, του Δικαίου της ΕΕ και γενικότερα του ευρωπαϊκού συνταγματικού κεκτημένου. Ξεκινώντας από τα παιδιά που ζουν ή θα γεννηθούν στο πλαίσιο εκδοχών οικογένειας που τώρα στερούνται αδικαιολόγητα κάποιων θεμελιωδών δικαιωμάτων και υφίστανται άνιση και δυσμενή μεταχείριση. Αυτό δεν θίγει προφανώς σε τίποτα την κλασική μορφή οικογένειας ή ακριβέστερα τις εκδοχές οικογένειας (συμπεριλαμβανομένων προφανώς των παιδιών) με τις οποίες είναι περισσότερο εξοικειωμένη η μεγάλη πλειοψηφία της κοινής γνώμης.

Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2024

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών


 Απαντήσεις για το περιεχόμενο του υπό κατάθεση νομοσχεδίου για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, αλλά και για το πνεύμα του νομοσχεδίου, έδωσε κατά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος.

Ο εισηγητής του νομοσχεδίου υπό τον τίτλο «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του αστικού κώδικα και άλλες διατάξεις», αλλά και επικεφαλής της Εθνικής Στρατηγικής για τους ΛΟΑΤΚΙ, επιχείρησε να δώσει απαντήσεις σε απορίες που έχουν διατυπωθεί στον δημόσιο διάλογο, ενώ παρέθεσε διεθνή δεδομένα.

Ξεκίνησε δε, την εισήγησή του, υπενθυμίζοντας τι προέβλεπε το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, το οποίο έκανε λόγο για «Υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Ισότητα των ΛΟΑΤΚΙ».

Στον πυρήνα του, το υπό κατάθεση νομοσχέδιο «εισάγει την ισότητα στον πολιτικό γάμο, δηλαδή πρόσβαση στο θεσμό του πολιτικού γάμου για όλους τους Έλληνες πολίτες, χωρίς διακρίσεις, και ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού. Προστατεύει τα συμφέροντα των παιδιών ρυθμίζοντας ζητήματα οικογενειακού δικαίου σε οικογένειες ομόφυλων ζευγαριών». Αντιθέτως, «δεν επεκτείνουμε το δικαίωμα της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής (και την παρένθετη μητρότητα) στα ζευγάρια ανδρών», διευκρίνισε εξ αρχής.

Ανατρέχοντας στο τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη και κόσμο, ο υπουργός Επικρατείας κατέδειξε ότι ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών έχει νομοθετηθεί σε 36 χώρες και στις 5 ηπείρους, εκ των οποίων 20 στην Ευρώπη. Και, επικαλούμενος εν συνεχεία, την ιστορική ρήση του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ότι η Ελλάδα «πολιτικά, αμυντικά, οικονομικά, πολιτιστικά ανήκει εις την Δύσιν», επισήμανε ότι «στο σύνολο σχεδόν των δυτικών ευρωπαϊκών χωρών είναι πλέον κοινός τόπος ότι δεν θα πρέπει να αναγνωρίζονται λιγότερα δικαιώματα στους πολίτες λόγω του σεξουαλικού τους προσανατολισμού».

Εξ άλλου, επέμεινε, «η ισότητα των πολιτών απέναντι στο νόμο είναι συστατικό στοιχείο κάθε φιλελεύθερης δημοκρατίας». Και, εν προκειμένω, «πιστεύουμε βαθιά στο θεσμό του γάμου, έναν από τους αρχαιότερους και πιο συντηρητικούς θεσμούς. Θέλουμε να έχουν πρόσβαση σε αυτόν όλοι οι Έλληνες πολίτες». Άλλωστε, «17 από τις 20 πιο ευτυχισμένες χώρες του κόσμο (σ.σ. βάσει του Gallup global happiness index) έχουν ισότητα στο γάμο», ήταν ένα ακόμη στοιχείο που επικαλέσθηκε.

Στο θέμα της υιοθεσίας, ο Ά. Σκέρτσος είπε στους συναδέλφους του υπουργούς ότι 39 χώρες στον κόσμο επιτρέπουν την υιοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια, 23 από αυτές είναι στην Ευρώπη, ενώ 16 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπουν την υιοθεσία. Ενώ, όπως εξήγησε παραλλήλως, «η νομοθέτηση της ισότητας στο γάμο, αυτόματα συνεπάγεται ολόκληρο το νομοθετικό πλαίσιο των σχέσεων συγγένειας, συμπεριλαμβανομένης και της υιοθεσίας. Εξ ου και δεν υπάρχει ξεχωριστό άρθρο για την υιοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια στο νομοσχέδιο».

Αυτό, επίσης, που ήδη ισχύει, είναι ότι ΛΟΑΤΚΙ συμπολίτες μας ήδη αποκτούν παιδιά, ανέφερε, και μάλιστα μέσω τριών οδών: Είτε μόνες γυναίκες, νομίμως, και μέσω τράπεζας σπέρματος, είτε μόνοι άνδρες ή γυναίκες, μέσω υιοθεσίας, είτε Έλληνες στο εξωτερικό, μέσω υποβοηθούμενης αναπαραγωγής ή υιοθεσίας. «Με την υιοθεσία δίνουμε τη δυνατότητα στα παιδιά που ήδη μεγαλώνουν σε ομόφυλες οικογένειες να αποκτήσουν τα ίδια δικαιώματα με τα άλλα παιδιά», επισήμανε.

Σε επόμενο σημείο της εισήγησής του, αναφέρθηκε στα προβλήματα που προκαλούνται από το γεγονός ότι η Πολιτεία αναγνωρίζει μόνον τον ένα γονέα ως τέτοιον (σε περιπτώσεις θανάτου, ασθένειας ή διαζυγίου). «Τα παιδιά αυτά ζουν ανάμεσά μας, χωρίς τα ίδια δικαιώματα με τα άλλα παιδιά», υπογράμμισε.

Επιπροσθέτως, τα παιδιά Ελλήνων που έχουν γεννηθεί στο εξωτερικό, εντός ομόφυλων ζευγαριών, δεν μπορούν να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια, με δυο λόγια, «Ελληνόπουλα που δεν αναγνωρίζονται ως Έλληνες».

Συγχρόνως, όμως, ο υπουργός Επικρατείας διερωτήθηκε «πόσο πειστικό και αποτελεσματικό είναι ένα κράτος που επιδιώκει να καταπολεμήσει το bullying στο σχολείο, αλλά δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη αυτών των παιδιών και των οικογενειών τους;».

Επικαλέστηκε, όμως, και επιστημονικές μελέτες, οι οποίες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι «δεν υπάρχουν ουσιώδεις διαφοροποιήσεις με τα παιδιά ετερόφυλων οικογενειών, στη γνωστική ανάπτυξη και τις σχολικές επιδόσεις, την κοινωνική ανάπτυξη, την ψυχολογική ανάπτυξη αλλά και τον σεξουαλικό προσανατολισμό».

Η εισήγηση Σκέρτσου συνεχίσθηκε με το τι δεν κάνει το νομοσχέδιο: «δεν επεκτείνεται το δικαίωμα της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής σε ζευγάρια ανδρών, πόσο μάλλον σε ζευγάρια εκτός γάμου ή συμφώνου συμβίωσης. Δεν γίνεται καμία αναφορά στο Γονέας 1/Γονέας 2 (παραμένει το πατέρας/μητέρα). Άνδρας και γυναίκα παραμένουν τα δύο φύλα και δεν ανοίγουν παραθυράκια για μελλοντικές αλλαγές στον αριθμό των φύλων. Δεν τροποποιείται καθόλου το πλαίσιο για το Σύμφωνο Συμβίωσης». Εν κατακλείδι, «το σχέδιο νόμου της Νέας Δημοκρατίας είναι μετρημένο, ισορροπημένο και λιτό, και ευθυγραμμίζει τη χώρα μας πάλι με τη Δυτική Ευρώπη».

Στο ερώτημα, γιατί δεν μπορούν να λυθούν όλα αυτά, με μια τροποποίηση του συμφώνου συμβίωσης, επιχειρηματολόγησε ότι «ο θεσμός τής “επιτροπείας” δεν δίνει δικαίωμα διατροφής στο παιδί ή κοινωνικοασφαλιστικές παροχές ή κληρονομιά». Ακόμη, «αν δημιουργήσουμε ένα καινούριο θεσμό “κηδεμονίας”, αυτός θα πρέπει να συμπεριλάβει και τα ετερόφυλα ζευγάρια. Καμία χώρα δεν έχει λύσει τα προβλήματα έτσι, θα ήταν παγκόσμια πρωτοτυπία». Τέλος, «αν απλά συμπεριλάβουμε την υιοθεσία ως δικαίωμα στο σύμφωνο συμβίωσης, απλά διατηρούμε τη διάκριση έναντι του γάμου», σημείωσε.

Επικαλούμενος, τέλος, σχετική δημοσκόπηση της εταιρείας Marc, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «η αποδοχή της ισότητας στο γάμο βαίνει αυξανόμενη. Η κοινωνία στηρίζει τα δικαιώματα των παιδιών». Και, με βάση τη διεθνή πρακτική, «η αποδοχή της ισότητας στο γάμο αυξάνεται μετά τη νομοθέτηση. Σε καμία χώρα δεν έχει υπάρξει πισωγύρισμα».

Ενώ στην καταληκτική παράγραφο της απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, το 2015, διαβάζουμε το εξής απόσπασμα: «Προσδοκούν ότι δεν θα είναι καταδικασμένοι να ζουν στη μοναξιά, αποκλεισμένοι από έναν εκ των παλαιοτέρων θεσμών του πολιτισμού μας. Επιζητούν την ισότητα στην αξιοπρέπεια έναντι του Νόμου. Το Σύνταγμα τούς αναγνωρίζει αυτό το δικαίωμα».

Page 3 / 20
Zoom 100%
Page 3 / 20
Zoom 100%