Menu

Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2019

Τα ρατσιστικά περιστατικά που συγκλόνισαν την Κύπρο

Καλπάζει ο ρατσισμός στην Κύπρο - Ποιοι είναι οι λόγοι -Ο πρόεδρος των Κοινωνιολόγων Κύπρου απαντάει στις ερωτήσεις μας
Πληθαίνουν μέρα με τη μέρα τα ρατσιστικά περιστατικά που συγκλονίζουν την κυπριακή κοινωνία, αφού εδώ και μερικούς μήνες δεν παύουν να μας απασχολούν όλο και περισσότερο. Εγκλήματα, δολοφονίες, καταγγελίες εξύβρισης, παραλείψεις των αρχών, ρατσιστικά σχόλια και διακρίσεις εις βάρος αλλοεθνών είναι μόνο μερικά από τα χαρακτηριστικά των περιστατικών που κλόνισαν την κοινωνία μας και την έθεσαν στο μικροσκόπιο για ρατσιστική συμπεριφορά σε επίπεδο φύλου, σεξουαλικού προσανατολισμού, εθνικότητας αλλά και θρησκείας.
Υπόθεση “Ορέστη”
1
Αρχή σε όλο αυτό το πολύ-ρατσιστικό σοκ που υπέστη η κοινωνία μας έγινε με την αποκάλυψη για τις δολοφονίες του κατα συρροήν δολοφόνου Νίκου Μεταξά ή αλλιώς του ευρέως γνωστού “Ορέστη”. Τον Απρίλιο του 2019, λοιπόν, με τον εντοπισμό του πρώτου πτώματος του “Ορέστη” στο φρεάτιο στο λατομείου Μιτσερού, ξετυλίχθηκε το κουβάρι για την αποκάλυψη άλλων έξι δολοφονιών γυναικών, εκ των οποίων τα δύο ήταν παιδιά, με κοινό χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι γυναίκες αυτές δεν ήταν Κύπριες. Πίσω από την πολύκροτη αυτή υπόθεση που μας απασχόλησε αρκετούς μήνες, είδαμε να αποκαλύπτεται η παράλειψη των Αρχών για εντοπισμό τους. Οι γυναίκες αυτές δηλώθηκαν ως ελλείπουσες, αλλά οι έρευνες σταμάτησαν σε ένα σημείο, με τη δικαιολογία ότι ήταν ξένες και ίσως διέφυγαν από την Κύπρο μέσω κατεχομένων έτσι και δεν τις έψαξε κάποιος περαιτέρω. Και κάπως έτσι άνοιξε ο ασκός του Αιόλου που μαρτύρησε τη διαχρονική, ρατσιστική κρίση που επικρατεί στο νησί μας.
Μητροπολίτης Μόρφου και ομοφυλοφιλία
Ε
Λίγους μήνες αργότερα, ο Μητροπολίτης Μόρφου, Νεόφυτος,  συνέχισε το ρεσιτάλ στο ρατσισμό με τις αναφορές του στην ομοφυλοφιλία. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι gay γεννιούνται κατά την ώρα του πρωκτικού έρωτα ενός straight ζευγαριού, και μόνο αν αρέσει στη γυναίκα. Τότε, η επιθυμία αυτή μεταφέρεται στο έμβρυο. Κι αυτό είναι επιστημονικώς αποδεδειγμένο».
Οι ρατσιστικές δηλώσεις του Μητροπολίτη προκάλεσαν σφοδρές αντιδράσεις απλού κόσμου, Κυβέρνησης, κομμάτων, της κοινότητας, της οργάνωση Accept, της Επιτρόπου Διοικήσεως και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με αποτέλεσμα να διεξαχθεί έρευνα την οποία διέταξε ο Αρχηγός της Αστυνομίας. Αποτέλεσμα τη έρευνα ήταν η “αθώωση” του Μητροπολίτη καθώς οι ανακριτές της υπόθεσης δεν εντόπισαν τη διάπραξη οποιουδήποτε ποινικού αδικήματος εκ μέρους του.
Μαθήτρια με μαντήλα σε σχολείο
3
Ρατσιστικό περιστατικό σημειώθηκε και στο χώρο της Παιδείας κατά την πρώτη μέρα της νέας σχολική χρονιάς. Συγκεκριμένα Διευθυντής σχολείου της Λευκωσίας έδιωξε Σύρια, μουσουλμάνα μαθήτρια από το σχολείο λόγω του ότι φορούσε μαντήλα. Ο Διευθυντής του σχολείου επικαλέστηκε κανονισμούς κατά τους οποίους οι μαθητές δεν πρέπει να έχουν καλυμμένο πρόσωπο, να φοράνε καπέλα κτλ, σημειώνοντας πως δεν πρέπει να υπάρχουν εξαιρέσεις. Το περιστατικό εξόργισε τους συμμαθητές της μαθήτριας, καθώς και πλήθος κόσμου με αποτέλεσμα ο Διευθυντής να απομακρυνθεί από τη θέση του και να διοριστεί σε άλλο πόστο.
Ρατσιστικό βίντεο
1
Κερασάκι στην τούρτα - και πιο πρόσφατο περιστατικό - ήταν ο καβγάς τριών Ελληνοκυπρίων γυναικών σε χώρο στάθμευσης στη Λάρνακα με Ρωσίδα γυναίκα. Όπως ανέφερε το θύμα της ρατσιστικής υπόθεσης, οι τρεις φεύγοντας από πάρκινγκ, χτύπησαν ένα άλλο αυτοκίνητο, συνεχίζοντας την πορεία τους με σκοπό να εγκαταλείψουν την σκηνή. Η γυναίκα τις αντιλήφθηκε και προσπάθησε να βγάλει φωτογραφίες με αποτέλεσμα να της επιτεθούν με άγριους, ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς ένας εκ των οποίων καλούσε την αλλοδαπή γυναίκα να της καθαρίσει τα παράθυρα. Το συγκεκριμένο βίντεο ξεσήκωσε για άλλη μια φορά την κυπριακή κοινωνία καταδικάζοντας τη συμπεριφορά των τριών Ελληνοκυπρίων γυναικών αλλά και σκορπώντας προβληματισμό και θλίψη για την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας.
Με αφορμή τα περιστατικά αυτά που σόκαραν την κυπριακή κοινωνία και όχι μόνο, η Offsite επικοινώνησε με τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Κοινωνιολόγων Κύπρου, κ. Νεκτάριο Παρτασίδη, ώστε να μας εξηγήσει από κοινωνιολογικής πλευράς τους λόγους που προκύπτουν τα περιστατικά ρατσισμού. 
-Μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει έξαρση του ρατσισμού στην Κύπρο;
Τα στατιστικά δεδομένα που υπάρχουν από καταγεγραμμένες καταγγελίες στην Αστυνομία για τα περασμένα δύο χρόνια (2017-2018), καταδεικνύουν πως υπάρχει αύξηση στον αριθμό των περιστατικών σε σχέση με το παρελθόν. Οπότε σύμφωνα με τα δεδομένα των καταγεγραμμένων στατιστικών συχνότητας καταγγελιών τόσο από Κύπριους, όσο και από αλλογενείς, δεν μπορούμε να πούμε πως τούτο το κοινωνικό φαινόμενο του φυλετισμού (ρατσισμού) βρίσκεται σε έξαρση, αλλά ότι ενδεχομένως να σημειώνει μια κυμαινόμενη αύξηση.
Βέβαια, αυτό οφείλεται και στην κοινωνική ευαισθητοποίηση μεμονωμένων ανθρώπων, κοινωνικών ομάδων, αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου της κυπριακής κοινωνίας στην πλειοψηφία της αναφορικά με τέτοιου είδους αρνητικές συμπεριφορές και νοοτροπίες. Δεν είναι ότι στο παρελθόν δεν εκδηλώνονταν ανάλογα περιστατικά, αλλά μάλλον διότι πλέον δεν περνούν σχετικά «απαρατήρητα» όπως προηγουμένως. Ένεκα της τεχνολογικής αλλαγής και όσων συνεπάγεται , θα λέγαμε πως μάλλον αυτόματα προκύπτει μια διογκούμενη ροή πληροφοριών οι οποίες κυκλοφορούν ιδίως στα Νέα Μέσα (π.χ. διαδίκτυο, μέσα κοινωνικής δικτύωσης), όπως και αντίστοιχα ερεθίσματα ειδήσεων , κάτι που επίσης δεν συνέβαινε στον ίδιο βαθμό παλαιότερα. Έπειτα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και σε θεσμικό επίπεδο η Κύπρος πλέον συνιστά μέρος του υπερεθνικού πολιτικού οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία δείχνει ιδιαίτερη σημασία στην ανάδειξη και ανάσχεση παρόμοιων κοινωνικών φαινομένων. 
-Από πού προκύπτουν τα περιστατικά ρατσισμού;
Η κυπριακή κοινωνία σε ολόκληρη την ιστορική της πορεία, δεν ήταν ποτέ μονολιθική ως πολιτισμικό σύστημα. Ανέκαθεν ήταν πολυπολιτισμική, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, καθότι κυρίως συνέστηνε εμπορικό και κόμβο, με αποτέλεσμα τη μόνιμη και διαρκή ανάπτυξη διαπολιτισμικών σχέσεων με ετερόκλητους λαούς και εθνότητες σε διάφορα μήκη και πλάτη.
Παρά ταύτα, το κοινωνικό φαινόμενο του φυλετισμού , σχετίζεται και με κάποιους διεθνή δεδομένα που δεν αφήνουν ανεπηρέαστη την κυπριακή κοινωνία. Η πρόσφατη οικονομική ύφεση του 2008, σε συνδυασμό με την γεωπολιτική αστάθεια και τις διάφορες εμπόλεμες συνθήκες στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου, οδήγησε σε αυξανόμενα μεταναστευτικά ρεύματα από και προς διάφορες χώρες, όπου πέρα από την ενδεχόμενη πολιτισμική επιμειξία που μπορεί να επέφερε, επιπλέον δημιούργησε προϋποθέσεις εντεινόμενου ανταγωνισμού και ανισοτήτων μεταξύ διαφορετικών κοινωνικών δικτύων (π.χ. αγορά εργασίας, κοινωνική διαστρωμάτωση) 
Στον σύγχρονο κοινωνικό κόσμο, κατά τον Ζίγκμουντ Μπάουμαν διαβιούμε στην εποχή της ρευστής νεωτερικότητας, όπου τίποτα δεν είναι σταθερό και αμετάβλητο, τόσο σε κοινωνικό, όσο και σε οικονομικό, πολιτισμικό, πολιτικό ή άλλως πως επίπεδο. Κατά συνέπεια , το πλαίσιο τούτο συνεπάγεται και τις θέσεις μιας μεταφυλετικής προοπτικής, που αναπόφευκτα επισύρει αντιθέσεις, λόγω και της διελκυστίνδας των παγκοσμιοποιητικών ή μη, τάσεων. Ως εκ τούτου, τείνουν να παρουσιάζονται περισσότερα κοινωνικά προβλήματα σε χώρες οι οποίες γίνονται δέκτες ακατάσχετων μεταναστευτικών ρευμάτων, ειδικότερα εάν στερούνται της εφαρμογής συγκεκριμένων μεταναστευτικών πολιτικών (όπως φερ’ ειπείν εφαρμόζεται από τη Δανία, είτε την Αυστραλία). Κατόπιν η ανανέωση της δημογραφικής σύνθεσης κοινωνιών στις οποίες σημειώνεται πληθυσμιακή αύξηση λόγω μεταναστευτικών ρευμάτων αντί του δείκτη γονιμότητας, διασυνδέεται με την πιθανή αρνητική κοινωνική κατηγοριοποίηση μεμονωμένων ανθρώπων, κοινωνικών ομάδων  ή ακόμα και καταστάσεων, καθότι σε αρκετές περιπτώσεις οι κοινωνικές σχέσεις που αναπτύσσονται, φέρουν έντονα το στοιχείο της ανωνυμίας, της αβεβαιότητας, της καχυποψίας ή της χαλάρωσης των κοινοτικών δεσμών.
Ωστόσο, όπως μας εξηγεί ο κ. Παρτασίδης ο ρατσισμός έχει βάση του τις έννοιες της προκατάληψης, του στερεότυπου και της διάκρισης.
Κατά κάποιον τρόπο η «σειρά» με την οποία προκύπτουν, έχει ως βάση την προκατάληψη. Η προκατάληψη γίνεται στερεότυπο, το οποίο (μετ)εξελίσσεται σε διάκριση και φυλετισμό.
Προκατάληψη είναι οι ατεκμηρίωτες και εν πολλοίς μη επαληθεύσιμες πεποιθήσεις ή απόψεις (δεν στηρίζονται δηλαδή σε κάποια στατιστικά ή άλλα απτά δεδομένα) που υπάρχουν για πρόσωπα ή καταστάσεις και οι οποίες μπορεί να είναι εξίσου θετικές ή αρνητικές.. 
Με την εδραίωση των πεποιθήσεων ή απόψεων που απορρέουν από την προκατάληψη για συγκεκριμένα πρόσωπα ή καταστάσεις, τότε ακολούθως δημιουργείται το στερεότυπο. Δηλαδή παγίωση της ατεκμηρίωτης άποψης που έχει εντυπωθεί ή που επικροτείται για συγκεκριμένα πρόσωπα ή καταστάσεις. 
Σε επόμενο στάδιο, συναντούμε τη διάκριση και τον φυλετισμό ως άμεσα συνεπή προϊόντα που προχωρούν από την προφορική στην έμπρακτη εφαρμογή του στερεότυπου. Αφ’ ενός, η διάκριση συνιστά τη μεμονωμένη αλλά καθολικά άδικη μεταχείριση ανθρώπων στη βάση ιδιώνυμων χαρακτηριστικών (π.χ. φύλο, εθνότητα, ηλικία).  Αφ’ ετέρου, ο φυλετισμός διαφοροποιείται από την διάκριση ως προς την κλίμακα και την έκταση, δεδομένου ότι αναφύεται κάτω από ιδιαίτερες κοινωνικο-οικονομικές -πλασματικές ως επί το πλείστον και κάποτε εσκεμμένες- συνθήκες, ενώ κατευθύνεται σχεδόν αποκλειστικά έναντι ολόκληρων κοινωνικών ομάδων, (π.χ. απαξιώνοντας εντελώς τα βιολογικά και εθνολογικά τους γνωρίσματα).
Και τα τέσσερα τούτα κοινωνικά φαινόμενα (προκαταλήψεις, στερεότυπα, διακρίσεις, φυλετισμός) όπως έγραφα παλαιότερα έχουν κοινό σημείο αναφοράς ότι μένουν σταθερά αμετάβλητα, έστω και όταν αναιρούνται με την έγκυρη πληροφόρηση ή την απόκτηση αξιόπιστων γνώσεων σχετικά με την αμερόληπτη έκθεση προσώπων και καταστάσεων. Και αυτό γιατί οι άνθρωποι γινόμαστε εύκολα «θύματα» και συνεπίκουροι στο τέλμα της κεκτημένης συνήθειας, εκφέροντας συχνά γνώμη εκ του προχείρου, ποσώς τεκμηριωμένη.  
-Πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα φαινόμενα αυτά; 
 Όπως ισχύει και με τα περισσότερα κοινωνικά προβλήματα, παρότι ο φυλετισμός δεν μπορεί να διαγραφεί, εντούτοις μπορεί σε μεγάλο βαθμό να απαμβλυνθεί εφ’ όσον (ανα)προσδιοριστεί εντός του κοινωνικού πλαισίου, ιδίως αν λάβουμε υπόψη και την θεωρία της διομαδικής επαφής, αλλά και το ότι είναι αποτέλεσμα της κοινωνικής μάθησης ακόμη και από πρωτογενείς ή δευτερογενείς φορείς κοινωνικοποίησης, ενώ σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και οι κοινωνικές συνθήκες κάτω από τις οποίες οι άνθρωποι συναντώνται σε κάθε περίσταση (π.χ. αθλητικοί διαγωνισμοί, επαγγελματικής συνεργασίας, εμπορικού ανταγωνισμού), διότι έτσι καθορίζεται και το πλαίσιο.
Κατά συνέπεια, τούτο σηματοδοτεί ένα κοινωνικό συγκρητισμό σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο όπως και των προσωπικών ταυτοτήτων που υιοθετούμε.Κατά κάποιο τρόπο προσδιορίζει τον βαθμό ανεκτικότητας ή μισαλλοδοξίας που υπάρχει ανάμεσα σε μεμονωμένους ανθρώπους, σε κοινωνικές ομάδες ή σε κοινωνικά σύνολα. Επομένως, εκείνο που κατ’ αρχήν χρειάζεται να περιοριστεί είναι ο φόβος απέναντι στο άγνωστο, σε ό,τι δεν καταλαβαίνουμε ή δεν έχουμε επαρκή γνώση ή όπως και πάλι έγραφα παλαιότερα, καλύπτοντας το κενό της απόστασης που μας διαστέλλει, σχηματίζοντας έγκυρα γνωρίσματα, όταν κινούμαστε εμπεδωμένα αποποιούμενοι προκαταλήψεις και ασπάζομενοι καθάρια τη βιωματική γνώση των πραγμάτων. . 
Πρακτικά τούτο μεταφράζεται στην χάραξη κοινωνικής πολιτικής, όπου να εδραιώνονται συνθήκες κοινωνικής συνέργειας, ισόνομης κοινωνικοοικονομικής θέσης, κανάλια διαπροσωπικής επαφής και επικοινωνίας.
Θεσμικό πλαίσιο
Η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου επιτυγχάνεται μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα και την αναίρεση αρνητικών νοοτροπιών ή συμπεριφορών που παραπέμπουν στον φυλετισμό. Παράλληλα είναι εξίσου χρήσιμο να διενεργούνται εκστρατείες για διαφωτισμό και ανάδειξη τέτοιων θεμάτων. Μπορεί να αρχίσουν να εφαρμόζονται κοινοτικά ή ερευνητικά προγράμματα και μέσα από αυτά να υπάρξει ανάλογη διαχείριση του ζητήματος, με αντιλήψεις που να στοχεύουν σε σωστή κατεύθυνση (π.χ. αθλητικές διοργανώσεις, πολιτιστικές εκδηλώσεις, επιστημονικές διαλέξεις, ημερίδες ή συνέδρια).  

Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2019

Οργή των ΛΟΑΤΚΙ για τα γέλια Έλεν ντε Τζενέρις-Τζορτζ Μπους: Να είστε ευγενικοί με όλους, απαντά η παρουσιάστρια

Η παρουσιάστρια βρέθηκε δίπλα με τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ σε αγώνα του αμερικανικού ποδοσφαίρου Μεγάλη συζήτηση προκάλεσε στην ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα των ΗΠΑ η εικόνα της παρουσιάστριας Έλεν ντε Τζενέρις να παρακολουθεί παιχνίδι του αμερικανικού ποδοσφαίρου στο γήπεδο των Ντάλας Κάουμποϊς δίπλα-δίπλα με τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Τζορτζ Μπους. Ο λόγος ήταν ο Μπους είχε ταχθεί ως πρόεδρος των ΗΠΑ κατά της νομιμοποίησης του γάμου των ανθρώπων του ιδίου φύλου. Οι φωτογραφίες και τα βίντεο δείχνουν την 61χρονη ντε Τζενέρις να μιλάει και να γελάει μαζί με τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ, με την παρουσιάστρια να ξεκαθαρίζει ότι η ίδια ήταν προσκεκλημένη του ιδιοκτήτη της ομάδας του Ντάλας και ότι δεν γνώριζε από πριν πως στο γήπεδο θα ήταν και ο Μπους. «Όταν μιλάμε για τον Μπους, δεν μιλάμε για κάποιον που εξέδωσε ένα βίβλιο στο οποίο θα δηλώνει μετανοημένος ή κάποιον που σε συνεντεύξεις του ζήτησε επανειλημμένως συγγνώμη από εμάς» έγραψε το περιοδικό Advocate. 
 «Η Έλεν ντε Τζενέρις να γελάει με κάποιον που έχει προσπαθήσει να βλάψει την κοινότητά μας, δημιουργεί αισθήματα απογοήτευσης, ανευθυνόντας και κινδύνου» σημείωσε το περιοδικό Out. Η ίδια η δημοφιλής παρουσιάστρια επέλεξε να εξηγήσει τη συμπεριφορά της αλλά όχι και να απολογηθεί γι' αυτή. «Ακούστε πώς έχουν τα πράγματα. Είμαι φίλη με τον Τζορτζ Μπους. Στην αλήθεια είμαι φίλη με αρκετούς ανθρώπους που δεν έχουν τις ίδιες απόψεις με εμένα. Όλοι είμαστε διαφορετικοί. Και πιστεύω ότι έχουμε ξεχάσει πως είναι ΟΚ να είμαστε όλοι διαφορετικοί» είπε η ντε Τζενέρις στην έναρξη της τελευταίας τηλεοπτικής εκπομπής της. «Όταν λέω "να είστε ευγενικοί με όλους", δεν εννοώ μόνο με αυτούς που σκέφτονται όπως εσείς. Εννοώ να είστε ευγενικοί με όλους» πρόσθεσε. Υπενθυμίζεται ότι ο Τζορτζ Μπους το 2004 είχε προσπαθήσει να περάσει διάταξη που θα απαγόρευε τον γάμο των ομοφύλων ενώ είχε ταχθεί και κατά της διάταξης που πρότεινε την απαγόρευση απολύσεων βάσει της φυλετικής ή σεξουαλικής ταυτότητας. Πρώτο Θέμα

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2019

Ρατσισμός και μαύρη προπαγάνδα από το κεντρικό δελτίο του ΣΤΑΡ

Ανυπόστατα ψέματα και ρατσισμός στην πρώτη γραμμή της ενημέρωσης στο κεντρικό δελτίο του ΣΤΑΡ όπου με αναλυτικό ρεπορτάζ που παραπληροφορούσε για τα κοινωνικά επιδόματα με σκοπό να στοχοποιήσει πρόσφυγες και μετανάστες και να "διασκεδάσει" τις αλγεινές εντυπώσεις από την ρατσιστική διάκριση με την ρύθμιση Βρούτση για το ΑΜΚΑ που πετάξει εκτός συστήματος πρόσφυγες και μετανάστες.
«Αποφύγαμε τον κίνδυνο με την ακύρωση του ΑΜΚΑ ΣΥΡΙΖΑ να παίρνουν μόνιμα επιδόματα» διαφήμισε το ρεπορτάζ του καναλιού την ανάρτηση του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση. Εξειδίκευσε μάλιστα στο ποια επιδόματα είναι αυτά: το «ελάχιστον εγγυημένο εισόδημα, το επίδομα ανεργίας, το επίδομα αλληλεγγύης και επίδομα παιδιού».
Μόνο που οι πρόσφυγες πόσο μάλλον οι μετανάστες δεν παίρνουν επιδόματα ΟΑΕΔ αλλά είναι ένα fake news. Αυτή είναι η αντικειμενική ενημέρωση "έγκριτων" δημοσιογράφων. Απόλυτα προσαρμοσμένη στην προπαγάνδα της Ν.Δ. στοχεύει να υποδαυλίσει τα ρατσιστικά στερεότυπα για να εξασφαλίσει κάποιου είδους συναίνεση σε αυτή την ακροδεξιά κατρακύλα που δεν σέβεται ούτε καν το προστατευτικό πλαίσιο για τους πρόσφυγες.
Το βέβαιο είναι ότι τέτοιο δελτίο θα το ζήλευε και η εγκληματική ναζιστική οργάνωση της Χ.Α. Το ζήλεψε όμως η iefimerida η οποία το αναπαρήγαγε ως αληθές.
Να σημειωθεί ότι χωρίς το ΑΜΚΑ συνέπεια της πολιτικής Βρούτση προσφυγόπουλα δεν μπορούσαν να πάνε στο σχολείο αφού δεν μπορούσαν να εμβολιαστούν. Ευτυχώς με μια αξιέπαινη πρωτοβουλία ανθρωπισμού οι γιατροί στην Καβάλα εμβολίασαν τα παιδιά για να μπορέσουν να πάνε στο σχολείο.
Επιπλέον να σημειωθεί ότι με την εγκύκλιο Μηταράκη για τον ΑΜΚΑ "η απόδοση ΑΜΚΑ προς μετανάστες με άδεια διαμονής απαιτεί σύμβαση εργασίας" αποκλείοντας όλους από το σύστημα Υγείας κάτι πραγματικά επικίνδυνο για την Δημόσια Υγεία, αφού και αν αρρωστήσουν οι άνθρωποι αυτοί δεν θα μπορούν πουθενά να νοσηλευτούν.
Kατ. Μπρέγιαννη από την Αυγή

Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2019

H θέση των ομοφυλοφίλων στην Ευρώπη

Οι ομοφυλόφιλοι έχουν βιώσει σειρά διώξεων στην πορεία της ιστορίας. Σήμερα μπορούν να παντρεύονται και να είναι μέλη κυβερνήσεων… Ωστόσο συνεχίζουν να αισθάνονται ότι υπάρχουν διακρίσεις εις βάρος τους. Γιατί;
    
Δείτε το βίντεο02:38

Η Ουγκάντα βγάζει νόμο για θανατική καταδίκη των γκέι

Την πρόθεση της κυβέρνησης της Ουγκάντα να επαναφέρει νομοσχέδιο με τίτλο «Σκοτώστε του Ομοφυλόφιλους» ανακοίνωσε ο υπουργός Ηθικής και Ακεραιότητας της χώρας. Το επίμαχο νομοσχέδιο που προβλέπει την θανατική ποινή για τους ομοφυλόφιλους είχε επιχειρηθεί να ψηφιστεί και το 2014 αλλά είχε απορριφθεί από το συνταγματικό δικαστήριο για τεχνικούς λόγους. «Η ομοφυλοφιλία δεν αποτελεί κάτι φυσικό για τους κατοίκους της χώρας αλλά έχει σημειωθεί μια μεγάλη επιχείρηση "προσηλυτισμού" από γκέι στα σχολεία και ειδικά ανάμεσα στους νέους προωθώντας τη λάθος ιδέα ότι οι άνθρωποι γεννιούνται έτσι» είπε ο υπουργός της κυβέρνησης της Ουγκάντα. «Ο ισχύων νόμος είναι περιορισμένος. Θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι όποιος εμπλέκεται στην προώθηση της ομοφυλοφιλίας πρέπει να τιμωρείται γι' αυτή την απεχθή του πράξη με την θανατική ποινή» πρόσθεσε ο ίδιος. Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής στη χώρα της Αφρικής το σεξ μεταξύ ομοφυλόφιλων τιμωρείται έως και με ποινή ισόβιας κάθειρξης. Σύμφωνα με τον υπουργό που παρουσίασε το νομοσχέδιο η εκτίμηση της κυβέρνησης είναι ότι το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί τις επόμενες εβδομάδες και θα υπερψηφιστεί πριν το τέλος του έτους με τον απαιτούμενο αριθμό των 2/3 των βουλευτών.

Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2019

Men of Hard Skin (2019): σύγκρουση θεσμών, ιδεών στην χώρα που δεν βρίσκεις πάντα απαντήσεις...

Ο έφηβος Ariel ζει μια φαινομενικά ήσυχη ζωή με τον πατέρα και την αδελφή του στο γραφικό αγρόκτημα του σε ένα αγροτικό τμήμα του Μπουένος Άιρες. Ωστόσο στην οικογενειακή θαλπωρή φτάνει ένας άγνωστος νεαρός στην οικογένειά του, ο Αριέλ που έχει κακοποιηθεί για χρόνια από τον Ομάρ, τον ιερέα της γειτονιάς του. 
Έχοντας μπερδέψει την κακομεταχείριση του για ρομαντική στοργή, ο Αριέλ τα βρίσκει με  τον εαυτό του για να απελευθερωθεί από τη σχέση του και σύντομα ξεκινά μια μυστική ρομαντική υπόθεση με έναν άνδρα εργάτη στην περιουσία του πατέρα του. 
Εν τω μεταξύ, καθώς ο Ομάρ συνεχίζει να υποκύπτει στις παρορμήσεις του, σχηματίζει φιλία με έναν πολύ παλαιότερο ιερέα που βρίσκει τον εαυτό του να παλεύει με παρόμοιες επιθυμίες. Απογοητευμένος μη συναισθηματικός στην προσέγγισή του, η πλούσια μελανόμορφη εξερεύνηση του φύλου, της εξουσίας και της εκκλησιαστικής κακοποίησης στην αργεντινή κοινωνία του José Celestino Campusano είναι ένα πολύπλοκο και συχνά συγκρουσιακό έργο που θέτει πολλές δύσκολες ερωτήσεις χωρίς να καταφεύγει σε εύκολες απαντήσεις.
With English Subtitles Here OR Here

DL LInks Here

Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2019

Εύα και Νόρα: Μία θεατρική παράσταση που ρίχνει «γροθιά» στην ομοφοβία

Πρεμιέρα στις 26 Οκτωβρίου, στο θέατρο Αλκμήνη - Τι δηλώνει ο συγγραφέας του έργου, Μυρώδης Αδαμίδης - Η ιστορία δύο γυναικών που ερωτεύτηκαν, δέθηκαν και βρέθηκαν αντιμέτωπες με την πραγματικότητα

Σχέσεις... Έρωτας... Όρια... Κανόνες... Ταμπού... Κοινωνία... Ποιος είναι άραγε ο μηχανισμός εκείνος που καθορίζει το ποιος με ποιον και για πόσο; Υπάρχουν ηθικοί κανόνες; Ποια η αντίδραση της κοινωνίας, ή έστω ενός μέρους αυτής, απέναντι στα ζευγάρια του ίδιου φύλου; Η σημερινή κοινωνία είναι σαφώς πιο «ανοιχτή» απέναντι στα ομόφυλα ζευγάρια. Είναι όμως τόσο «ανοιχτή», ώστε τα ομόφυλα ζευγάρια να μην αισθάνονται άνθρωποι του περιθωρίου ή έστω μίας «ιδιαίτερης» κατηγορίας;

Η θεατρική παράσταση «Εύα και Νόρα», η πρεμιέρα της οποίας θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 26 Οκτωβρίου, στο θέατρο Αλκμήνη πραγματεύεται ακριβώς την αντίδραση της κοινωνίας απέναντι στα ζευγάρια του ίδιου φύλου και ιδιαίτερα την εχθρική συμπεριφορά, ή τις διακρίσεις, που με μία λέξη αποκαλούμε ομοφοβία.

Ο συγγραφέας του θεατρικού έργου, Μυρώδης Αδαμίδης, αναφέρεται στην ομοφοβία καικ στην κοινωνική προσέγγιση της παράστασης. Αποτυπώνει την αγωνία, τον καθημερινό αγώνα των ομόφυλων ζευγαριών απέναντι στην άγνοια, στον φόβο για το διαφορετικό, στην απόρριψη, ή στην περιθωριοποίηση.

Το τρέιλερ της θεατρικής παράστασης: 


Εύα & Νόρα Trailer 1


«Ομοφοβία είναι η εχθρική συμπεριφορά, το μίσος και οι κοινωνικές διακρίσεις που δέχονται άνθρωποι με ομοερωτικό προσανατολισμό. Σ' αυτό το γνώριμο σκηνικό κοινωνικού εγκλωβισμού, μια δυναμική μα και μπερδεμένη, όσον αφορά τα συναισθήματά της, γυναίκα η Εύα και ένα μελαγχολικό, συγκρατημένο κορίτσι η Νόρα, μετά από αρκετά χρόνια σχέσης, έρχονται αντιμέτωπες με τους δικούς τους δαίμονες.
Με διαφορετικό τρόπο η κάθεμια, δέσμιες των κοινωνικών επιταγών που καθορίζουν τις επιλογές τους, πασχίζουν να αναγνωρίσουν τις επιθυμίες και τα συναισθήματά τους, που παγιδεύτηκαν στον ασφυκτικό κλοιό της άκαμπτης προσκόλλησης σε κοινωνικές συμβάσεις. Συνειδητοποιούν ότι για να αντιμετωπίσουν τον περίγυρό τους, πρέπει πρώτα να αντιμετωπίσουν τον ίδιο τους τον εαυτό. Το έργο διερευνά τις ανθρώπινες σχέσεις και παράλληλα την πορεία αναζήτησης ταυτότητας και επιβίωσης σε έναν κόσμο λίγο πολύ εχθρικό για όσους απεγνωσμένα διεκδικούν τα αυτονόητα.

Οι ομόφυλες σχέσεις δε διαφέρουν ουσιαστικά από τις ετερόφυλες. Χαρακτηρίζονται από τις ίδιες ανάγκες, έχουν ανάγκη την ίδια προσοχή και αφοσίωση και τον ίδιο πόνο στο χωρισμό και την ερωτική απογοήτευση. Πολλές φορές όμως εσωτερικεύουν τα κυριαρχικά μοντέλα εξουσίας και τα αναπαράγουν σε όλες τις πιθανές μεταξύ τους σχέσεις. Από την άλλη η πεποίθηση ότι μία ομόφυλη σχέση υστερεί αληθινής αγάπης, τρυφερότητας και έρωτα δεν περιέχει καμία δόση αλήθειας. Η ποιότητα και το πόσο πιστός και αφοσιωμένος είναι ένας άνθρωπος σε μία συναισθηματική σχέση δεν απορρέει από το σεξουαλικό του προσανατολισμό, αλλά από τη φιλοσοφία, την προσωπική ηθική και τη στάση ζωής που έχει ως άνθρωπος».

Το σενάριο της παράστασης

Δύο γυναίκες η Εύα και η Νόρα, δεμένες σε μια σχέση φυσιολογική για τις ίδιες, ιδιαίτερη ή διαφορετική για τους άλλους, προσπαθούν όπως κάθε ζευγάρι να διαφυλάξουν τη σχέση τους από τον χρόνο και τα προβλήματα. Οταν τα πρώτα σημάδια φθοράς και ο φόβος μήπως το ενδιαφέρον της μιας για την άλλη ατονήσει, όταν ο συναισθηματικός δεσμός απειλείται, οι δύο γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με την αλήθεια που δεν τόλμησαν να κοιτάξουν κατάματα. Η ζωή τους ανήκει και είναι καιρός να αρχίσουν να ζουν για τις ίδιες. Η βαθιά και πραγματική αγάπη δεν έχει και δεν πρέπει να έχει όρια. Ο ρατσισμός και ο φανατισμός δεν έχουν καμία θέση στη σύγχρονη κοινωνία. Είναι όμως αυτό η πραγματικότητα; Η Εύα και η Νόρα στο κέντρο της σκηνής ζωντανεύουν όλα εκείνα που θέλουμε να πούμε και δεν λέμε. Αγωνίες, φόβοι, πάθη. Κι ένα πρόσωπο καταλύτης. Ένα τρίτο πρόσωπο έρχεται να διχάσει, να ενώσει, να προκαλέσει, ή ίσως να ξαναζωντανέψει τη σχέση. Ένα έργο για την αγάπη, τον έρωτα, τη διαφορετικότητα, ένα έργο για το σήμερα και τις σχέσεις. Μια παράσταση γεμάτη ευαισθησία, χιούμορ και αλήθεια. Πρώτο Θέμα

Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2019

Ευρωβαρόμετρο: Άνετο το 44% των Ελλήνων με γκέι πρωθυπουργό, 9 στους 10 «οκ» με γυναίκα στα ηνία της χώρας

Συντριπτικά τα ποσοστά άνεσης για άτομο με αναπηρία ή ηλικιωμένο άτομο στη θέση του πρωθυπουργού - Τι απαντούν οι Έλληνες στα ίδια ερωτήματα για τον χώρο εργασίας τους Τις απόψεις των Ευρωπαίων σχετικά με το πώς αντιλαμβάνονται τις διακρίσεις με βάση τη θρησκεία, το χρώμα του δέρματος, του φύλου ή της σεξουαλικής προτίμησης αποτύπωσε το ευρωβαρόμετρο σε νέα έρευνα. Μία από τις ερωτήσεις στις οποίες κλήθηκαν να απαντήσουν οι Ευρωπαίοι -και οι Έλληνες- ήταν πώς θα αισθάνονταν εάν ένα μέλος διαφορετικών ομάδων αναλάμβανε το ανώτατο εκλεγόμενο πολιτικό αξίωμα της χώρας τους. 
 Οι Έλληνες απάντησαν σε ποσοστό 44% απάντησαν ότι θα ήταν εντελώς άβολο γι’ αυτούς να εκλεγεί ένας Ρομά πρωθυπουργός, ενώ το 35% πολύ άνετα. Το 47% δήλωσε ότι δεν θα ήταν καθόλου άνετα με έναν τρανσέξουαλ πρωθυπουργό και το 32% πολύ άνετα. Το 33% απαντά ότι θα αισθανόταν άνετα με ένα άτομο intersex στην ελληνική πρωθυπουργία, ενώ το 45% θα αισθανόταν πολύ άβολα. Πολύ άβολα αισθάνονται με το ενδεχόμενο ενός γκέι, μίας λεσβίας ή ενός bisexual πρωθυπουργού σε ποσοστό που φτάνει το 38% ενώ το 44% δηλώνει πολύ άνετο σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. 
 Οι Έλληνες δηλώνουν πολύ άνετοι με την πιθανότητα να εκλεγεί μία γυναίκα πρωθυπουργός σε ποσοστό που φτάνει το 93% με περισσότερους από 8 στους 10 να δηλώνουν άνετοι με το ενδεχόμενο πρωθυπουργός να εκλεγεί ένας νέος άνθρωπος (85%). Συντριπτικά άνετοι εμφανίζονται οι Έλληνες με το ενδεχόμενο εκλογής στον πρωθυπουργικό θώκο ενός ατόμου με αναπηρία ή ενός ηλικιωμένου (82% και 76% αντίστοιχα). Το 58% των Ελλήνων δηλώνει πολύ άνετο με πρωθυπουργό με διαφορετικό χρώμα δέρματος από την πλειοψηφία του πληθυσμού ενώ το 50% θα δεχόταν με πολύ άνεση έναν πρωθυπουργό με διαφορετικό θρήσκευμα.

Ένας αφροαμερικανός γκέι ίσως είναι η νέα «νεραϊδονονά» της Σταχτοπούτας

Η νόνα της Σταχτοπούτας μπορεί να είναι τελικά «νονός», αφού για τον ρόλο της γνωστής νεραΐδας – συμβούλου της ηρωίδας η Sony συζητά με έναν άνδρα. Η Σταχτοπούτα θα έχει σίγουρα μια μοναδική «νεραϊδονονά» αφού για τον ρόλο αυτό στο μιούζικαλ που ετοιμάζει η Sony, η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις με έναν άνδρα. Ο ηθοποιός Μπίλι Πόρτερ είναι πιθανό, σύμφωνα με το Variety, να πάρει τον ρόλο. Μέχρι στιγμής η Sony δεν έχει σχολιάσει τις φήμες αυτές. Η τραγουδίστρια Καμίλα Καμπέλο συμφώνησε τον Απρίλιο να υπογράψει τη μουσική στο μιούζικαλ «Σταχτοπούτα». Η νέα Σταχτοπούτα θα είναι η μιούζικαλ εκδοχή της κλασσικής ιστορίας του ορφανού κοριτσιού με την κακή μητριά. Το καρτούν της Disney βρέθηκε ήδη δύο φορές στη μεγάλη οθόνη. Το 1997 με πρωταγωνιστές την Μπράντι και τη Γουίτνεϊ Χιούστον και την έκδοση του 2015 από τον Κένεθ Μπράνα με τη Λίλι Τζέιμς. Ο Πόρτερ κέρδισε το πρώτο του Emmy τον περασμένο μήνα για την ερμηνεία του ως Pray Tell στο «Pose.»

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019

ΣΕΙΡΕΣ ΜΕ ΔΙΑΣΗΜΟΥΣ ΤΡΑΝΣ

Έλιοτ Φλέτσερ 


RODIN ECKENROTH VIA GETTY IMAGES

Ο transgender ηθοποιός Ελιοτ Φλέτσερ έχει παίξει στο Shameless και το The Fosters.

Lucia Lucas: Η πρώτη τρανς τραγουδίστρια όπερας στο Λονδίνο

Η Lucia Lucas έγραψε ιστορία καθώς είναι η πρώτη τρανς τραγουδίστρια όπερας που θα εμφανιστεί στην Εθνική Όπερα του Λονδίνου.
ΗLucia Lucas έγραψε ιστορία καθώς είναι η πρώτη τρανς τραγουδίστρια όπερας που θα εμφανιστεί στην Εθνική Όπερα του Λονδίνου.  
Θα υποδυθεί την κοινή γνώμη στην κωμική όπερα του Ζακ Όφενμπαχ «Ο Ορφέας στον Άδη» που ταιριάζει με τη βαρύτονη χροιά της φωνής της. athens voice

Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2019

Έρευνα διαπίστωσε εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για τις διακρίσεις

Επτά νόμοι που θεσπίστηκαν την περίοδο 2015-2019 και αποτελούν τους πιο σύγχρονους νόμους που ισχύουν στην Ελλάδα για την αντιμετώπιση των διακρίσεων σε βάρος των γυναικών και των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων, μπήκαν στο «στόχαστρο» έρευνας, που έκαναν οι Δέσποινα Νάτση και Θωμαή Παπά, υπό την επιστημονική εποπτεία της αναπληρώτριας καθηγήτριας Νομικής του ΑΠΘ, Λίνας Παπαδοπούλου.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ τα πορίσματά της παρουσιάζονται σε έκδοση με τίτλο «Η νομοθετική αντιμετώπιση των έμφυλων διακρίσεων στην Ελλάδα», που εξέδωσε το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας.
Όπως διαπιστώνεται στην έρευνα, που παρουσιάστηκε σήμερα σε σχετική συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα, τα τελευταία χρόνια υπήρξε νομοθετικός εκσυγχρονισμός τόσο σε επίπεδο ενίσχυσης των δικαιωμάτων των γυναικών όσο και σε επίπεδο εξασφάλισης της ίσης μεταχείρισης όλων των ανθρώπων ανεξαρτήτως σεξουαλικών προτιμήσεων και ταυτότητας φύλου.
Ανάμεσα στα θετικά που αναδεικνύονται είναι η τροποποίηση του αντιρατσιστικού νόμου, που επέκτεινε το αξιόποινό του και στις διακρίσεις με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα φύλου και τα χαρακτηριστικά φύλου.
Ωστόσο, παρατηρήθηκε ότι ο νομοθέτης ακολουθεί την ίδια συντηρητική προσέγγιση για το φύλο που αποτυπώνεται και στην ελληνική κοινωνία. Όπως σημειώνεται στη μελέτη, συναντάται ιδιαιτέρως συχνά η πεποίθηση ότι ο νομοθετικός και πολιτισμικός εκσυγχρονισμός θα σημάνει και την καταστρατήγηση των ελληνικών παραδόσεων.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στη δημόσια διαβούλευση για το σύμφωνο συμβίωσης αναρτήθηκαν 3.324 σχόλια, από τα οποία τα 2.496 αφορούσαν το πρώτο άρθρο, το οποίο επέκτεινε το δικαίωμα σύναψης συμφώνου συμβίωσης και στα ομόφυλα ζευγάρια.
Συγκεκριμένα για το νόμο για το σύμφωνο συμβίωσης, υπογραμμίζεται ότι, αν και είναι πολύ σημαντικός για τα ελληνικά δεδομένα, δεν περιέχει καμία πρόβλεψη για τα γονεϊκά δικαιώματα των ομόφυλων ζευγαριών, παρά μόνο το δικαίωμα των ομογονεϊκών οικογενειών να γίνουν ανάδοχοι γονείς. Αποτέλεσμα είναι να συμβαίνει το παράδοξο, μία γυναίκα μόνη να έχει το δικαίωμα να προχωρήσει σε υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, ενώ μία γυναίκα ομόφυλου ζευγαριού όχι.
Επίσης, το νομοθετικό πλαίσιο, όπως διαπιστώνει η μελέτη, παρουσιάζει αστοχίες και έλλειψη συνοχής των επιμέρους νόμων του, καθώς για το ίδιο ζήτημα μπορεί να χρησιμοποιούνται διαφορετικοί ορισμοί, οι οποίοι δυσχεραίνουν την ορθή εφαρμογή του και αφήνουν περιθώριο ευρείας ερμηνείας που πιθανόν μειώνει αντί να αυξάνει την προστασία του ατόμου.
Πέρα των νομοτεχνικών ατελειών, παρατηρήθηκε και η απουσία μέτρων προληπτικού χαρακτήρα για την καταπολέμηση της βίας και την εξάλειψη των στερεοτύπων με βάση το φύλο. Δεν υιοθετούνται, δηλαδή, μέτρα, όπως η εισαγωγή εκπαιδευτικού υλικού στα σχολεία ή η κατάρτιση επαγγελματιών που ασχολούνται με τα θύματα βίας, όπως γιατρών, ψυχολόγων, αστυνομικών και εκπαιδευτικών.
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο ψυχολόγος Βαγγέλης Κοσμάτος, από την πρωτοβουλία «Η Συμμαχία των Φύλων» (G-All) που ασχολείται με τα θέματα φύλου και διαφορετικότητας, «πρέπει να γίνει πολλή δουλειά σε νομοθετικό, θεσμικό, διοικητικό και κοινωνικό επίπεδο. Όλο το φαινόμενο των διακρίσεων χτίζεται από μια κοινωνική ασθένεια, που είναι ο σεξισμός».
Με αφορμή την έκδοση της μελέτης πραγματοποιούνται από σήμερα ως το Σάββατο εκδηλώσεις του Ιδρύματος Χάινριχ Μπελ σε συνεργασία με την πρωτοβουλία «Η Συμμαχία των Φύλων» (G-All) στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων. Πρόκειται για ανοιχτή εκδήλωση για την παρουσίαση της μελέτης με τη συμμετοχή φορέων και εκπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών σήμερα το απόγευμα, και διήμερο βιωματικό σεμινάριο αύριο και το Σάββατο.