Κρύφτηκαν στα λαγούμια τους οι ακροδεξιοί και τα μέλη των «Σπαρτιατών» στα Χανιά που απειλούσαν με αντισυγκέντρωση το πρώτο αυτοοργανωμένο Pride στα Χανιά.
Πλήθος κόσμου έδωσε το παρών ενώ πραγματοποιήθηκε μεγάλη αντιρατσιστική συγκέντρωση στην πλατεία της Δημοτικής Αγοράς. Η πορεία ξεκίνησε από το Κουμ Καπί και κινήθηκε παραλιακά στο παλιό λιμάνι των Χανίων έως την παραλία του Ξενία, όπου πραγματοποιήθηκε πάρτι.
Στο μεταξύ ενώ υπήρχε σχετική διαδικτυακή αφίσα με κάλεσμα των Σπαρτιατών για αντισυγκέντρωση μίσους, βουλευτής των Χανίων έκανε λόγω για ψεύτικο προφίλ που δημιούργησε την αφίσα και για "λάσπη" στο κόμμα.
«Οι Σπαρτιάτες και οι οικογένειες των Σπαρτιατών δεν συμμετέχουν σε εκδηλώσεις τύπου ΛΟΑΤΚΙ. Εμείς δεν έχουμε καμία σχέση με τα αντι – pride gay party, δεν έχουμε καμία σχέση με αυτά που στήνουν στο νομό Χανίων και γενικώς στην Ελλάδα. Κάποιος κύριος που ήταν πιθανόν ψεύτικο το προφιλ του, ανήρτησε αυτή την αφίσα, κατόπιν διέγραψε το προφίλ του και κοινοποιούσε παντού με screenshot την αφίσα για να δημιουργήσει λάσπη και προπαγάνδα στο κόμμα μας» υποστήριξε ο Χανιώτης υποψήφιος των Σπαρτιατών, Ευτύχης Γιανναράκης.
Οι νέες γενιές δεν ταυτίζονται πλέον με το παραδοσιακό σχήμα του σεξουαλικού προσανατολισμού. Σύμφωνα με έρευνα της Ipsos που διεξήχθη σε 30 χώρες και δημοσιεύθηκε την 1η Ιουνίου, το 19% των ατόμων της γενιάς Ζ (Generation Z), δηλαδή όσων γεννήθηκαν το 1997 και μετά, αυτοπροσδιορίζονται ωςΛΟΑΤ+παγκοσμίως.
Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις γενιές μαζί, το 9% των ατόμων που ερωτήθηκαν από το ινστιτούτο της έρευνας δήλωσαν ότι είναι “queer”, δηλαδή ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, η οποία μπορεί να αναλυθεί σε διαφορετικές κατευθύνσεις: ομοφυλόφιλοι, αμφιφυλόφιλοι, πανσέξουαλ, ασέξουαλ, τρανσέξουαλ και μη δυαδικοί – non binary (ή άλλη κατηγορία).
Η έρευνα, η οποία διεξήχθη σε 30 χώρες (όχι όμως στην Ελλάδ) με αφορμή την έναρξη του Μήνα Υπερηφάνειας, που είναι ο Ιούνιος, δείχνει διαφορές μεταξύ των εθνικοτήτων. Η Βραζιλία βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με το 15% του πληθυσμού να δηλώνει ότι είναι ΛΟΑΤ+, ακολουθούμενη από την Ισπανία (14%) και την Ελβετία (13%). Η Γαλλία βρίσκεται περίπου στο μέσο όρο, με το 10% των Γάλλων να αυτοπροσδιορίζονται ως ΛΟΑΤ+. Στον πάτο του πίνακα, μόνο το 4% των Περουβιανών δηλώνει ότι είναι ΛΟΑΤ+.
Σημαντικές διαφορές προκύπτουν επίσης ανάλογα με τη γενιά. Στη Γαλλία, το 22% των ατόμων της γενιάς Ζ αυτοπροσδιορίζονται ως LBGT+, ποσοστό που μειώνεται σταθερά με τις παλαιότερες γενιές: 12% για τους Millennials (1981-1996), 7% για τη γενιά Χ (1965-1980) και 4% για όσους γεννήθηκαν το 1964 και πριν.
Μεγαλύτερη ορατότητα
Η έρευνα μετρά επίσης την ορατότητα των ΛΟΑΤ+ ατόμων, σε μια εποχή που τα δικαιώματα, ιδίως ο Γάμος για Όλους, έχουν σημειώσει μεγάλες προόδους σε όλο τον κόσμο τις τελευταίες δεκαετίες. Η Ipsos διαπίστωσε ότι η ορατότητα έχει “αυξηθεί τα τελευταία δύο χρόνια”. Σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, το 47% δήλωσε ότι έχει έναν γκέι συγγενή, φίλο ή συνάδελφο και το 26% έναν αμφιφυλόφιλο. Τέλος, το 13% δήλωσε ότι είχε ένα τρανσέξουαλ άτομο στον κύκλο του και το 12% ένα μη δυαδικό ή ρευστό φύλο.
Τέλος, το 67% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι τα διαφυλικά άτομα υφίστανται διακρίσεις. Για το 76% από αυτούς, τα άτομα που έχουν αλλάξει φύλο θα πρέπει να προστατεύονται ώστε να τυγχάνουν καλύτερης μεταχείρισης στην αγορά εργασίας, στη στέγαση και στην πρόσβαση σε εστιατόρια και καταστήματα. Επιπλέον, το 60% πιστεύει ότι οι τρανσέξουαλ έφηβοι θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε μαθήματα αλλαγής φύλου, εφόσον έχουν τη συγκατάθεση των γονέων τους.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από IPSOS, Le Figaro
Οι Ρωμαιοκαθολικοί επίσκοποι θα πρέπει να συζητήσουν πώς η Εκκλησία μπορεί να είναι πιο φιλόξενη στα LGBTQ+ άτομα και τους διαζευγμένους, αναφέρει έγγραφο του Βατικανού που δόθηκε στη δημοσιότητα την Τρίτη.
Το έγγραφο εργασίας 50 σελίδων για μια παγκόσμια σύνοδο των επισκόπων προτείνει επίσης συζήτηση σχετικά με το να επιτρέπεται στους παντρεμένους άνδρες να γίνονται ιερείς σε απομακρυσμένες περιοχές - μια πιθανότητα που ο Πάπας Φραγκίσκος ανέστειλε μετά από συνομιλίες σε παρόμοια συνάντηση το 2019.
Θα πρέπει επίσης να σκεφτούν πώς να δώσουν στις γυναίκες περισσότερη εξουσία λήψης αποφάσεων και να τους επιτρέψουν να χειροτονηθούν διάκονοι, ανέφερε το έγγραφο αυτό σύμφωνα με το Reuters.
Φαίνεται μάλιστα να υποδηλώνει ότι η Εκκλησία πρέπει να δείχνει κατανόηση απέναντι σε όσους έχουν πολυγαμικές σχέσεις.
Η σύνοδος προετοιμάζεται εδώ και δύο χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων οι Καθολικοί σε όλο τον κόσμο ρωτήθηκαν για το όραμά τους για την Εκκλησία. Μια πρώτη συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί αυτόν τον Οκτώβριο και μια δεύτερη τον Οκτώβριο του 2024.
Το έγγραφο, γνωστό με τον λατινικό του τίτλο Instrumentum Laboris, περιλαμβάνει προτάσεις για προβληματισμούς και συζητήσεις για τους αντιπροσώπους που προκύπτουν από τις διαβουλεύσεις.
Μετά τη σύνοδο, ο Πάπας γράφει αυτό που είναι γνωστό ως Αποστολική προτροπή, ένα επίσημο έγγραφο που εκθέτει τις απόψεις του για τις οποίες, εάν υπάρχουν, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι συστάσεις του. Αυτό είναι πιθανό να συμβεί μερικούς μήνες μετά τη δεύτερη συνεδρίαση.
Ένα «ερώτημα για διάκριση» στο έγγραφο έχει ως εξής: «Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε χώρους όπου όσοι νιώθουν πληγωμένοι από την Εκκλησία και μη ευπρόσδεκτοι από την κοινότητα νιώθουν ότι αναγνωρίζονται, γίνονται αποδεκτοί, ελεύθεροι να κάνουν ερωτήσεις και δεν κρίνονται;
«... ποια συγκεκριμένα βήματα χρειάζονται για να καλωσορίσουμε όσους αισθάνονται αποκλεισμένοι από την Εκκλησία λόγω της θέσης ή της σεξουαλικότητας τους (για παράδειγμα, επαναπαντρεμένοι διαζευγμένοι, άτομα σε πολυγαμικούς γάμους, άτομα LGBTQ+ κ.λπ.);
Η Εκκλησία διδάσκει ότι η έλξη για το ίδιο φύλο δεν είναι αμαρτία αλλά οι ομοφυλοφιλικές πράξεις είναι. Απαγορεύει την πολυγαμία, αλλά η πρακτική είναι αθόρυβα ανεκτή σε ορισμένα μέρη της Αφρικής.
«Δεν έχουμε ατζέντα. Δεν υπήρξε συνωμοτική συνάντηση μεταξύ καρδιναλίων για το πώς μπορούμε να προσθέσουμε προοδευτικά σημεία στην Εκκλησία», είπε ο Αρχιεπίσκοπος του Λουξεμβούργου Ζαν-Κλοντ Χόλλεριχ, σε συνέντευξη Τύπου απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν το έγγραφο δεν ήταν ισορροπημένο.
ΤοTwitterαποτελεί τη «λιγότερο ασφαλή» πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για ταΛΟΑΤΚΙ+άτομα, σύμφωνα με νέα έρευνα του GLAAD.
Συγκεκριμένα, η μη κερδοσκοπική οργάνωση δημοσίευσε την Πέμπτη τον τρίτο ετήσιο δείκτη ασφάλειας κοινωνικών μέσων (SMSI), αξιολογώντας πέντε μεγάλες πλατφόρμες (Twitter, Facebook, Instagram, TikTok και YouTube) με βάση τις πολιτικές τους όσον αφορά τους ΛΟΑΤΚΙ+ χρήστες.
Οι πλατφόρμες βαθμολογούνται με βάση 12 κριτήρια, όπως το αν υπάρχει ή όχι η δυνατότητα προσθήκης αντωνυμιών στα προφίλ των χρηστών, αν υπάρχουν πολιτικές κατά του misgendering, αν απαγορεύεται το αντι-ΛΟΑΤΚΙ+ διαφημιστικό περιεχόμενο και άλλα, σύμφωνα με το Them.
Κάθε πλατφόρμα βελτίωσε τη βαθμολογία της από το 2022, εκτός από το Twitter, του οποίου η βαθμολογία μειώθηκε κατά 12 μονάδες στο 33%.
Χαμηλή βαθμολογία όλες οι πλατφόρμες
Ωστόσο, η έκθεση σημειώνει ότι όλες οι πλατφόρμες εξακολουθούν να έχουν απογοητευτικά χαμηλή βαθμολογία, με το Instagram να έχει πάντως την υψηλότερη φτάνοντας το 63%.
Η μείωση της βαθμολογίας του Twitter μπορεί να αποδοθεί στην εξαγορά της πλατφόρμας από τον Έλον Μασκ.
Η έκθεση αναφέρει συγκεκριμένα την άρση της απαγόρευσης του Twitter για τον λανθασμένο προσδιορισμό του γένους και την ονοματοδοσία. Παράλληλα, σημειώθηκε ότι το Twitter δεν δημοσιοποιεί πλέον πληροφορίες σχετικά με το ΛΟΑΤΚΙ+ εργατικό δυναμικό του, ούτε περιλαμβάνει επιλογή για τους χρήστες να βάλουν τις αντωνυμίες τους στο προφίλ τους.
«Το απάνθρωπο αντι-ΛΟΑΤΚΙ περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως η παραπληροφόρηση και το μίσος, έχουν υπερβολικά μεγάλο αντίκτυπο στη βία στον πραγματικό κόσμο και στην επιβλαβή αντι-ΛΟΑΤΚΙ νομοθεσία. Ωστόσο, οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης πολύ συχνά αποτυγχάνουν να επιβάλουν τις δικές τους πολιτικές σχετικά με αυτό το περιεχόμενο», δήλωσε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της GLAAD, Σάρα Κέιτ Έλις.
«Πολλές από τις εταιρείες που βρίσκονται πίσω από αυτές τις πλατφόρμες αναγνωρίζουν τον Μήνα Υπερηφάνειας. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να αναγνωρίσουν τον ρόλο τους στη δημιουργία ενός επικίνδυνου περιβάλλοντος για τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα και να αναλάβουν επειγόντως ουσιαστική δράση», πρόσθεσε.
Πλημμύρισε χρώματα και... δικαιώματα το Thessaloniki Pride, με την κεντρική εκδήλωση να πραγματοποιείται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης μέσα σε κλίμα γιορτής και με τη συμμετοχή πλήθος κόσμου ανεξαρτήτως ηλικίας.
Κατά τη διάρκεια της «παρέλασης υπερηφάνειας» με κεντρικό σύνθημα το «Ανήκω σε εμένα», δεν έλειψαν τα πολιτικά μηνύματα όπως το «Θέλουμε το Pride ανατρεπτικό, όχι των κυβερνήσεων και των εταιρειών» από το κινηματικό μπλοκ.
Σύμφωνα με το thestival.gr, σημειώθηκε μικροένταση όταν ομάδα νεαρών ατόμων πέταξε πέτρες προς ένα από τα φορτηγά που συμμετείχαν, ενώ εξύβρισαν τους συμμετέχοντες.
Καταγγελία για ακόμα μια βίαιηομοφοβικήεπίθεση στο κέντρο της Αθήνας βλέπει το φως της δημοσιότητας.
Σύμφωνα με την καταγγελία, το μεσημέρι της Τετάρτης, άντρας προέβη σε ομοφοβικά σχόλια σε βάρος ατόμου και της παρέας του, που βρίσκονταν σε καφέ πλησίον της πλατείας Βικτωρίας, στο κέντρο της Αθήνας.
Όταν το άτομο αντέδρασε, ο δράστης του επιτέθηκε λεκτικά απαντώντας του «σήκω και φύγε π***τη» και μετά το έφτυσε, το χτύπησε στα πλευρά με μπουνιά και το κλώτσησε.
Το κείμενο της καταγγελίας
Αυτός ο τυπάς σήμερα λίγο πριν τις 4 το μεσημέρι, άρχισε να γελάει στο πέρασμα ενός φίλου και να το σχολιάζει στους φίλους του. Όταν το φίλο δεν έφυγε και έκατσε εκεί και τον ρώτησε τι θέλει, ο τυπάς του είπε «σηκω και φύγε π***τη» και μετά σηκώθηκε το έφτυσε, το χτύπησε στα πλευρά με μπουνιά και το κλώτσησε. Κανένας από το μαγαζί δεν αντέδρασε στο περιστατικό, μόνο κάποιοι (μάλλον οι υπάλληλοι του μαγαζιού που βγήκαν να φωνάξουν ότι τους χαλάνε την εικόνα) κάλεσαν τους μπάτσους, οι μπάτσοι είπαν να είναι αγαπημένοι και ρώτησαν αν θελει να κάνει μήνυση και έφυγαν. Το περιστατικό έγινε πλατεία Βικτωρίας. Χέρι που απλώνεται, θα κόβεται.
Πλήθος ομοφοβικών καταγγελιών
Η νέα καταγγελία έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά ομοτρανσφοβικών επιθέσεων το τελευταίο διάστημα, οι οποίες όλο και πληθαίνουν.
Έχει προηγηθεί καταγγελία για ομοφορβικά σχόλια στον ΟΑΣΘ, όπου άτομο δέχτηκε ρατσιστικά σχόλια όπως «να προσέχεις που πας, π0υ$τρέλα».
Παρόμοια επίθεση δέχτηκε και το Sam Albatros, συγγραφέας του βιβλίου «Ελαττωματικό ΑΓΟΡΙ», όταν μια ομάδα αγοριών στην περιοχή του Κεραμεικού, πλησίασε και χαστούκισε το συγγραφέα, λέγοντάς του «γιατί είσαι π..στης».
Όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά το ίδιο, «οι ομοτρανσφοβικές επίθεσης στην Ελλάδα αυξάνονται διαρκώς, και καμιά μα καμία παρέμβαση δεν συμβαίνει, αναδεικνύοντας πως κανένα κράτος καμια εταιρία δεν είναι πραγματικά εδώ για εμάς».
Ανησυχία για την αύξηση των ομοτρανσφοβικών επιθέσεων
Το περιστατικό αυτό ακολουθεί μια σειρά από ομοφοβικές και τρανσφοβικές επιθέσεις το τελευταίο διάστημα στην Ελλάδα, για τις οποίες το ΣΥΔ εξέφρασε την ανησυχία του.
Για το έτος 2022, το Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, στην ετήσια Έκθεση του κατέγραψε συνολικά τριάντα οκτώ (38) περιστατικά επιθέσεων κατά ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, όπου δέκα εννέα (19) περιστατικά ήταν λόγω ταυτότητας φύλου, εννέα (9) λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού και δέκα (10) περιστατικά λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου.
Το ΣΥΔ υπογραμμίζει «πως το τελευταίο διάστημα, οι αυξανόμενες τρανσφοβικές επιθέσεις συνεχίζουν να επιβεβαιώνουν το ίδιο κοινωνικό φαινόμενο επισφάλειας των τρανς προσώπων που μας δείχνουν και τα αποτελέσματα της Έκθεσης, καθώς οι επιθέσεις γίνονται στη δημόσια σφαίρα, από έναν ή περισσότερους δράστες και σε χώρους που είναι είτε φιλικά προς ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, είτε αφορούν διοργανώσεις υποστήριξης των δικαιωμάτων τους όπως η πορεία φεστιβάλ Υπερηφάνειας (Pride)».
Ο Μάρκελλος Νύκτας βρέθηκε καλεσμένος στην εκπομπή «Πρωίαν σε είδον την μεσημβρίαν» την Τετάρτη, όπου μίλησε για διάφορα θέματα.
Ο γνωστός σχεδιαστής μόδας συζήτησε για τα παιδικά του χρόνια και, ανάμεσα σε άλλα, αποκάλυψε μια ιστορία, όπου δεν έγινε δεκτός σε ένα ιδιωτικό σχολείο.
«Εγώ μικρός όταν ήμουν στην Κωνσταντινούπολη πήγαινα στο Ζωγράφειο σχολείο, ήταν ένα από τα πιο σημαντικά σχολεία σε όλο τον κόσμο. Όταν ήρθα στην Ελλάδα πήγα πάλι σε ιδιωτικό σχολείο, οι γονείς μου δεν ήταν ευκατάστατοι αλλά η μαμά μου επέμενε να πάω εκεί. Είχα δυσλεξία, αλλά την ανακάλυψα αργότερα γιατί εκείνα τα χρόνια δεν το γνώριζε ο κόσμος. Παρόλα αυτά έγραφα τις ωραιότερες εκθέσεις», είπε αρχικά ο Μάρκελλος Νύκτας.
Δείτε το βίντεο
Και στη συνέχεια πρόσθεσε: «Είχα μια δασκάλα στο γυμνάσιο η οποία ήταν μισή Ρωσίδα μισή Ελληνίδα. Ήταν στο ιδιωτικό σχολείο που πήγαινα. Τότε της πήγαινα τα διάφορα που έγραφα, τα ποιήματα μου, τα διόρθωνε και με αγαπούσε πάρα πολύ. Πριν αποφοιτήσω φωνάζουν την μαμά μου στο σχολείο και της λένε ότι δεν θα με δεχτούνε, ενώ ήταν ιδιωτικό σχολείο. Δεν με δέχτηκαν γιατί ήμουν γκέι, υποτίθεται. Και αυτή που είχε το σχολείο ήταν πολύ στριμμένη. Και η μάνα μου έλεγε "Μα το παιδί μου είναι καλό. Γράφει καλές εκθέσεις"».
«Πάντα ήταν υποστηρικτική, αυτή ήταν μάνα, όχι ότι την ευχαριστούσε όλο αυτό, δεν της άρεσε, αλλά ήταν δίπλα μου. Σκέφτηκε και είπε ότι αυτό το παιδί πρέπει να το βοηθήσω "Εγώ πιο πολύ από τον άλλο μου τον γιο". Η δασκάλα μου τότε με πήγε σε άλλο σχολείο. Από αυτό το σχολείο αποφοιτούσαν όλοι», πρόσθεσε ο γνωστός σχεδιαστής, ενώ ισχυρίστηκε ότι δέχτηκε bullying από τους καθηγητές
Όταν ο Γιάννης Μπουτάρης εκλέχθηκε δήμαρχος, η πρώτη συνέντευξη που παραχώρησε ήταν στο περιοδικό «Screw», ένα επιθετικά ακτιβιστικό ΛΟΑΤΚΙ έντυπο πίσω από το οποίο δούλευε μια ομάδα που αποτελούνταν από τον υποφαινόμενο, τον Αντρέα Ιωαννίδη, Άρη Μπατσιούλα και Γιώργο Στριφτάρη. Ένα μήνα πριν αναλάβει τα καθήκοντα του και λόγω της νέας του θέσης ζήτησα να κάνουμε μια συνέντευξη.
Του έστειλα μερικά τεύχη για να δει περι τίνος πρόκειται. Αν και δεν περίμενα να πει το ναι τελικά δέχτηκε. Στην ερώτηση αν θα υποστήριζε την δημιουργία μιας ομάδας που θα οργανώσει το πρώτο Thessaloniki Pride ήταν θετικός. Οι δηλώσεις του μονοπώλησαν τα μέσα για ημέρες προκαλώντας θύελλα θετικών και αρνητικών αντιδράσεων. Ήταν η κατάλληλη συγκυρία σκέφτηκα και μετά από ένα κάλεσμα που πραγματοποιήσαμε με τον φίλο Γιώργο Λαζαρίδη για να δούμε πόσοι είχαν την διάθεση να βοηθήσουν στην δημιουργία ενός Pride μαζεύτηκαν πάνω από 30 άτομα. Ήταν όλοι εκείνοι νέοι και μεγαλύτεροι που είχαν υποστεί για χρόνια διακρίσεις, χλευασμό, εκφοβισμό, που δεν μπορούσαν να ζήσουν ελεύθερα, περήφανα με ισονομία.
Το Pride ήθελε αυτό ακριβώς να αλλάξει. Έτσι παρά το μένος μερικών ομάδων και το μίσος του ίδιου του Μητροπολίτη που το πολέμησε με κάθε μέσο, παρά τις δυσκολίες τελικά πραγματοποιήθηκε το 1ο εκείνο ιστορικό Pride στον υπο διαμόρφωση πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας με επεισόδια που έστειλαν κάποιους στο νοσοκομείο, με επιθέσεις που ποτέ δεν λείπουν από κανένα Pride πράγμα που αποδεικνύει πως υπάρχουν πολλοί εκεί έξω που δεν αντέχουν ούτε καν στην ιδέα πως ένα ΛΟΑΤΚΙ άτομο θα σταθεί δίπλα του. Το Pride μεταφέρθηκε από την επομένη χρονιά μέχρι σήμερα στον Λευκό πύργο μιας και όλα τα αντίστοιχα σε όλο το κόσμο λαμβάνουν χώρα σε εμβληματικές πλατείες και ανοιχτούς χώρους για να προσφέρουν αυτό ακριβώς για το οποίο δημιουργήθηκαν : Ορατότητα και συμπερίληψη. Είναι από τις λίγες φορές που μπορεί κάποιος ανοιχτά να ενημερώσει, να ενημερωθεί, να εκφραστεί και γι’ αυτό άλλωστε τα συνθήματα του Thessaloniki Pride είναι κάτι μεταξύ του Ανήκω σε εμένα, Aνευ όρων, Mαθήματα αποδοχής, Γράφουμε ιστορία, Έλα όπως είσαι, Ώρα για εμάς, Μια αγάπη χίλια χρώματα. Φέτος κάτι δεν πήγε καθόλου καλά και τα Pride στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδος έπρεπε να αλλάξουν χώρο διεξαγωγής. Στην Αθήνα η άρνηση μετακίνησης του προεκλογικού περιπτέρου της ΝΔ από την πλατεία Συντάγματος ανάγκασε τους διοργανωτές να μετακινηθούν στην πλατεία Κοτζιά. Σε πολλούς (μεταξύ αυτών και εγώ) άρεσε η ενναλακτική έστω και αν ήταν της τελευταίας στιγμής και με πολλά προβλήματα. Η πλατεία Κοτζιά, είναι μια κεντρικότατη πλατεία, με επίσης συμβολικό χαρακτήρα γιατί απέναντι της βρίσκεται το δημαρχείο, είναι δίπλα στην αγορά και το Μοναστηράκι με αποτέλεσμα να περνάει χιλιάδες κόσμου. Αντίθετα το Thessaloniki Pride αποφάσισε να δοκιμάσει την μετακίνηση του εν όψη του Europride που θα πραγματοποιηθεί στην πόλη το 2024 και να δοκιμάσει μεγαλύτερους χώρους από το πέριξ του Λευκού πύργου. Και ενώ θα μπορούσε για να μην αλλάξει σημείο να χρησιμοποιηθεί ο χώρος από τον Λευκό πύργο μέχρι τις Oμπρέλες του Ζογγολόπουλου και το πάρκο Ξαρχάκου ως μια μεγάλη ανοιχτή γιορτή ή ακόμα και η κεντρικότερη πλατεία η Αριστοτέλους, οι διοργανωτές αποφάσισαν πως το Pride έπρεπε να γίνει στην Δ.Ε.Θ. Στην παραλία είναι προφανές πως ενοχλεί γιατί υπάρχουν αυτοί που δεν θέλουν τους ΛΟΑΤΚΙ δίπλα από τον Μέγα Αλέξανδρο και τον Βουκεφάλα και η Αριστοτέλους ίσως πάρα είναι κεντρική. Επιστρέφουμε δηλαδή στην εποχή του «ας κάνουν ότι θέλουν , αρκεί να το κάνουν διακριτικά και τέλος πάντων να μην προκαλούν.
Η Δ.Ε.Θ. πρωτίστως ακυρώνει την ύπαρξη των Pride δηλαδή την ορατότητα. Η μεταφορά στην Νότια πύλη είναι σαν ένα ακόμα από τα δεκάδες φεστιβάλ της HELEXPO, βλέπε Ονειρούπολη, street food, Κρητικά προϊόντα, Ανθοέκθεση. Σάββατο Ιουνίου σε ένα χώρο που δεν είναι πέρασμα για κανέναν, ενώ οι συναυλίες, χαιρετισμοί θα πραγματοποιηθούν εσωτερικά στο χώρο συναυλιών της Δ.Ε.Θ. που γνωρίζουμε πολύ καλά πως λόγω του ωραρίου κοινής ησυχία θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί στις 12 30 όπως γίνεται ακόμα και στην ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ πόσο συμμετοχικό και κοντά στην πόλη μπορεί είναι το φετινό Pride. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η επιτυχία και η επιβίωση του Thessaloniki Pride ξεκίνησε από εκείνο το κύμα αλληλέγγυων που περπάτησαν εκείνη την πρώτη φορά πριν έντεκα χρόνια για να δώσουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Αν ο στόχος ήταν μια κεκλεισμένων των θυρών συναυλία μεταξύ μας τι το χρειαζόμασταν το Pride. Το γκέτο το είχαμε και από μόνοι μας. Με την κοινωνία θέλουμε να συνομιλούμε. Και άραγε τι μπορεί να κάνουν όλοι όσοι δεν θα τολμήσουν να έρθουν γιατί ένιωθαν πιο άνετα να προσεγγίσουν τον ανοιχτό χώρο. Για ακόμα μια φορά στα θέματα ορατότητας και δικαιωμάτων στην πόλη της Θεσσαλονίκης κερδίζει ο συμβιβασμός που δίνει πάτημα σε όλους τους πολιτικούς ανεξαρτήτως παράταξης που θα έρθουν προσδοκώντας στην συμπάθεια των ΛΟΑΤΚΙ, θα φωτογραφηθούν και θα φύγουν βιαστικά δίνοντας ως δικαιολογία στο άλλο το συντηρητικό τους ακροατήριο πως ήταν στα πολιτικά τους καθήκοντα. Γιατί αλήθεια ποιος πολιτικός έκανε πραγματικά παρέλαση από την αρχή μέχρι το τέλος στο πλάι των ΛΟΑΤΚΙ και δεν έφυγε αμέσως μετά τον χαιρετισμό του. Ελάχιστοι στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη θυμάμαι μόνο τον Γιάννη Μπουτάρη. Φέτος λοιπόν χάνει η ορατότητα και η συμπερίληψη και κερδίζουν ο τουρισμός, οι χορηγοί, το πάρτι και οι συναυλίες. Κρίμα αν αναλογιστεί κάνεις πως δεν πέρασε μήνας που στο «Reclaim Pride» που πραγματοποιείται κάθε Μάιο αστυνομικοί διέλυσαν με χημικά το party που πραγματοποιήθηκε μετά την πορεία στο Α.Π.Θ. Μια νέα εποχή ανατέλλει και φαίνεται να παίρνει μαζί της όσα με ιδρώτα κατακτήσαμε τα προηγούμενα χρόνια..
Με κεντρικό σύνθημα "Ανήκω σε εμένα" ξεκινάει το φετινό 11ο Thessaloniki Pride, εστιάζοντας στην αυτονομία και την αυτοδιάθεση του σώματος, και θα κορυφωθεί με την μεγάλη παρέλαση υπερηφάνειας το Σάββατο 24 Ιουνίου.
"Ανήκω σε εμένα λέει κάθε γυναίκα ή κάθε άνθρωπος που βρίσκει την δύναμη να καταγγείλει τον βιασμό ή την παρενόχληση ή που έχει το σθένος να βάλει εξαρχής όρια σε μια τέτοια απόπειρα.
Ανήκω σε εμένα λένε οι γυναίκες στο Ιράν που κόβουν τα μαλλιά τους και βγάζουν τις μαντήλες τους αντιστεκόμμενες σε ένα ολοκληρωτικό και θεοκρατικό καθεστώς που με πρόσχημα την θρησκεία θέλει να επέμβει στα σώματά τους.
Ανήκω σε εμένα λένε τα ανάπηρα άτομα που διεκδικούν προσβασιμότητα σε ένα αστικό τοπίο γεμάτο αποκλεισμούς επειδή δεν θεωρούνται ισότιμα αλλά ελαττωματικά. Ανήκω σε εμένα λέει κάθε άτομο που δίνει την συναίνεσή του για σεξουαλική συνεύρεση με άλλον ή με άλλους συναινούντες ενήλικους, την αποσύρει ή δεν την δίνει εξαρχής. Ανήκω σε εμένα είναι η απάντηση σε κάθε απόπειρα επέμβασης χωρίς την συγκατάθεσή μας στα σώματα και τις ζωές μας." δήλωσε μεταξύ άλλων η εκπρόσωπος Τύπου, Φιλομένη Λιάτσα και σημείωσε ότι "Το πως θα διαχειριστούμε η απόφαση είναι αποκλειστικά δική μας, δεν έχει λόγο κανένας τρίτος, ούτε καν κάποια κρατική αρχή. Είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα".
Σε συνέντευξη τύπου που παραχωρήθηκε ο Κωνσταντίνος Μαραγκός υπεύθυνος για το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης παρουσίασε τις ποικίλες εκδηλώσεις, βιωματικά εργαστήρια και συναυλίες που θα πραγματοποιηθούν ενόψει του 11ου Thessaloniki Pride. Την αυλαία ανοίγει σήμερα στις 18:00 η συζήτηση μεταξύ εκπροσώπων κομμάτων αναφορικά με την παρουσίαση της πολιτικής τους ατζέντας. Έπειτα στις 20:00 θα γίνει επίδειξη ρούχων που θα λάβει χώρα στην Αποθήκη Γ, λιμάνι δίνοντας το μήνυμα πως όλα τα σώματα είναι αποδεκτά και ωραία.
"Φέτος η μεγάλη παρέλαση θα ξεκινήσει στις 18:00 από την νότια πύλη της ΔΕΘ στην πλατεία ΧΑΝΘ. Καθώς το φεστιβάλ μεγαλώνει, ειδικά ενόψει του EuroPride 2024 που θα φιλοξενήσουμε του χρόνου, εξετάζουμε νέες ιδέες, μορφές, όρους και μεθόδους. Γνώμονάς μας πάντα είναι η ευαισθητοποίηση της εμπειρίας του φεστιβάλ και η ανάδειξη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας στο δημόσιο λόγο. Γι αυτό και πάντα ενθαρρύνουμε την ανατροφοδότηση στον διάλογο με την κοινότητα γύρω από το Φεστιβάλ ως αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μας." επεσήμανε ο κ. Μαραγκός.
Την συναυλία μετά την παρέλαση το Σάββατο θα παρουσιάσει η Μαρία Σολωμού και θα συμμετέχουν σε αυτή οι: Τάμτα, Kings, Τhe mode, House of drama και ο Κωστής Μυλωνάς που συνέθεσε και ερμηνεύει το τραγούδι του φεστιβάλ.
"Για εμάς το φεστιβάλ Περηφάνειας είναι μια γιορτή, μια δήλωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Είναι ένα φεστιβάλ όπου τα μέλη της κοινότητας αποκτούν ορατότητα. Είναι ένα φεστιβάλ για να καταργηθούν τα στερεότυπα που όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν. Η κοινότητα μάχεται για το αυτονόητο, για μια κοινωνία ανοιχτή, μια κοινωνία ελεύθερη και δημοκρατική όπου οι άνθρωποι δεν θα καθορίζονται από τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό " υπογράμμισε η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τουρισμού, Μαρία Καραγιάννη τονίζοντας πως η σεξουαλική ταυτότητα και η γενετική ταυτότητα είναι προσωπικά χαρακτηριστικά που δεν επηρεάζουν το γεγονός οτι ειναι άνθρωποι που έχουν δικαίωμα στην αξιοπρέπεια, την ισότητα, την αγάπη και τον σεβασμό.
EuroPride 2024
Στις 21 - 29 Ιουνίου 2024 η πόλη της Θεσσαλονίκης θα φιλοξενήσει το ευρωπαϊκό Pride με σύμβολο του την γοργόνα ως ένα πλάσμα ανθρώπινο αλλά διαφορετικό από τους υπόλοιπους ανθρώπους αποπνέοντας τον χαρακτήρα και το χρώμα της πόλης.
Το όραμα των διοργανωτών για το εννιάμερο διεθνές γεγονός της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας είναι να αναδείξει την Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα ως μια σύγχρονη και ανοιχτή κοινωνία η οποία μπορεί να συμμετέχει ενεργά στις εξελίξεις με άξονα την ποικιλομορφία, την ισότητα και την ένταξη. Σύμφωνα μάλιστα με τις εκτιμήσεις των υπευθύνων αναμένεται η πόλη της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του EuroPride να προσελκύσει πάνω από 40.000 επισκέπτες.
Το πρόγραμμα
Δευτέρα, 19.6
18:00-20:00 Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης (πλ. Ιπποδρομίου)
DEBATE: η ΛΟΑΤΚΙ ατζέντα των κομμάτων
20:00-20:30 Αποθήκη Γ, λιμάνι
ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΡΟΥΧΩΝ & after party (ως τις 00:00)
Τρίτη, 20.6
ActionAid Youth Centre (πλ. Ναυαρίνου 7)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
14:00-16:00 Εργαστήρι για τη Σεξουαλική Παρενόχληση στο Χώρο Εργασίας από την ActionAid
16:00-18:00 Εργαστήριο Κατασκευών Ανακύκλωσης και Επανάχρησης από το Flying Tiger
18:00-20:00 Συμπεριληπτικό Εργαστήριο Νοηματικής Γλώσσας με την υποστήριξη της Pfizer, από το SMIYL
19:00-21:00 σημείο εκκίνησης: πλ. Μοριχόβου, Λαδάδικα
THESSALONIKI QUEER TOUR από τη Thessaloniki Walking Tours [με εισιτήριο, απαιτείται εγγραφή]
20:30-23:30 exPOSE (Πολυτεχνείου 31)
ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ & ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ: Shibari, το ερωτικό ιαπωνικό δέσιμο από το Athens Shibari [απαιτείται εγγραφή]
21:00-02:00 Wonderwall (Αιγύπτου 18, Λαδάδικα)
BEER PONG party [απαιτείται εγγραφή, μη προσβάσιμο με αμαξίδιο]
Τετάρτη, 21.6
Cineplexx, One Salonica (Κώττα Ρούλια 10)
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
17:00-18:15 Ντοκιμαντέρ “Στο Προσκήνιο: ένα ΛΟΑΤΚΙ+ πρότζεκτ ορατότητας” από την EUphoria Youth Lab
18:30-19:30 Κινούμενα σχέδια από την AddArt
19:30-20:45 ΑΚΟΕ/ΑΜΦΙ: Η Ιστορία μιας επανάστασης (*να κοιμάμαι στο στήθος του…) σε σκηνοθεσία Σήφη Βαρδάκη, αποκλειστική μετάδοση Vodafone TV
18:00-20:00 The Modernist (Ερμού 32)
ΤΑ ΟΡΙΑ ΜΟΥ ΤΑ ΒΑΖΩ ΕΓΩ: εργαστήριο από τη SHE [απαιτείται εγγραφή]